הקדמה

עמוד:10

10 | להנחות עבודת מחקר מתקדמת - ״אלומת אור המאירה את המסע״ | חנה עזר שלהם ( 2015 , Bates ) . סטודנטים בהשכלה הגבוהה באים במגע עם השינויים הטכנולוגיים, ויש להם נגישות לעושר מידע, כמו גם לתוכנות מתקדמות של בינה מלאכותית שחלקן מבצעות את עבודת הכתיבה עבורם . בעידן כזה מתעצם תפקידו של המנחה, והוא נדרש למודעות גבוהה לתהליכים עצמאיים של המונחה ולהיבטים אתיים במחקר . כמו כן עידן זה דורש מהמנחה מעורבות גבוהה בתהליך המחקר, כמו גם בתהליך כתיבת דוח המחקר, והקפדה על הכוונת הלומד להפוך לעצמאי, בעל בקרה עצמית גבוהה על איכות עבודתו המחקרית וכזה המסוגל להשתמש בידע הטכנולוגי הנצבר ולהתאימו לצרכיו . הטכנולוגיה גם מאפשרת נגישות גבוהה ביחסי מנחה – מונחה, תוך זימון הזדמנויות למפגשים תכופים יותר באמצעות זום, לתחלופת טיוטות והערות באמצעות תוכנות במחשב ולנגישות למידע עשיר ומגוון שניתן לצפות בו לחוד וביחד, בו - זמנית . אקדמיה - מחקר - כתיבה - הנחיה שזורים אם כך אלה באלה . בהכשרת מורים אנו עוסקים לא מעט בשאלה "מהי למידה ? " כתיבת עבודה סמינריונית כרוכה בתהליך למידה, כתיבת עבודת גמר או עבודת תזה בתואר השני כרוכה בתהליך למידה . מהי הלמידה הזו ? כיצד היא מתפתחת ? תחת אחריות של מי היא - האם של הסטודנט החוקר וכותב את מחקרו ? האם של המנחה הרשום פורמלית כמי שמנחה את הסטודנט ? ספר זה דן בשאלות אלה ואחרות, בהנחיה בכלל ובתפקיד המנחה בתהליך ההנחיה של עבודת מחקר וכתיבת דוח מחקר בפרט, והוא מיועד לכל מנחה של עבודה אקדמית, בין שהוא מנחה בהשכלה הגבוהה ובין שהוא מנחה במסגרת בית ספרית . בהקדמה מוצגת הסיבה לכתיבת ספר זה ולעריכת מחקר על אודות ההנחיה . כמו כן מוצגים מבנה הספר והתפיסה שבבסיס ההנחיה, הלוא היא תפיסת הפדגוגיה המשחררת של פריירה, המדגישה מושגים כמו דיאלוג ושיתופיות . הפרק הראשון מציג רקע תאורטי על הנחיה באקדמיה בעולם ובארץ ומתמקד בארבעה גורמים בתהליך ההנחיה : המנחה, הסטודנט, הגורם המוסדי - מחלקתי וגורם הכתיבה, בדגש על כתיבה במאה ה - 21 ועל תפקידה של המערכת האקדמית בקידום כתיבה בעידן הנוכחי . הפרק השני מציג תפיסות של מנחים וסטודנטים הנוגעות לתהליך ההנחיה, כפי שעלו מנתוני שאלון זהה שהופץ לשתי הקבוצות . ד"ר רחל שגיא אשר ניתחה את הנתונים מציגה אותם .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר