הקדמה

עמוד:9

הקדמה | 9 בין מחקר לכתיבה ולזהות, קיים קשר לתהליך ההנחיה . רבים מאנשי האקדמיה שרואיינו במחקר על אודות זהות כותב, משמשים כמנחים של עבודות מחקר בסמינריונים לתארים ראשון ושני, בעבודות גמר ובעבודות תזה בתואר השני . הם רואים בעבודת ההנחיה פעילות המפתחת כתיבה אצל הסטודנטים, והלכה למעשה הם מלווים את הסטודנטים בתהליך ומדגישים את חשיבות עצם הכתיבה בתהליך הלמידה וההבניה של המחקר . הסטודנטים מצידם חווים על פי רוב את תהליך עבודת המחקר בתזה בתואר השני כהישג רב - ערך בהתפתחותם האקדמית והמקצועית וכאבן דרך חשובה בתהליך הלמידה ובהפיכתם למומחים בתחומם . בַּתהליך נדרשים הסטודנטים להציג גישת מחקר עצמאית, מתודית וקריטית, והוא כולל טווח רחב של יכולות אקדמיות, כמו גם הפגנת מומחיות בתחום הדעת הנחקר . שינוי כזה בתפיסתם וביכולת האקדמית שלהם כרוך במעורבות בתהליכי למידה עמוקים יותר ממה שהורגלו אליהם בעבר, וביכולת להציג טקסט שלם, קוהרנטי, המשקף פרספקטיבות שונות ( 2022 , . Mendoza et al ) . גישה זו של לומד עצמאי המפגין מסוגלוּת עצמית גבוהה, עולה בתפיסה היוטגוגית שנדונה בשנים האחרונות בתחום ההוראה - למידה, ועל פיה הסטודנטים עצמם מחליטים בעניין הלמידה ודרך החקירה שלהם . זוהי למידה מוּכְוונת - עצמית ( self - determined learning ) . הלומדים המקבלים תיווך באמצעות המנחה, מגדירים את הלמידה של עצמם ; הם מחליטים מה, כיצד, עם מי, מתי ובאיזו סביבה ללמוד . המטרה של ההנחיה היא להעצים את הלומד כבן אנוש ולאפשר לו להיות אוטונומי, בעל אחריות, כזה שמניע בעצמו את תהליך הלמידה שלו והופך אותו למשמעותי עבורו ( 2020 , Glassner & Back ) . בפרק החמישי בספר זה מוצגת בהרחבה התפיסה היוטגוגית בהוראה - למידה ובהנחיה . העידן הדיגיטלי משפיע גם הוא על תהליכי הכתיבה וההנחיה של עבודות מחקר . זהו עידן שהפך את הכתיבה לכזו הנמצאת "בכל מקום" ( עזר ואח׳, 2020 ; 2009 , Yancey ) , ואת הקריאה למורכבת, כזו הדורשת מיומנויות שונות מאלה שהיו נהוגות בעבר, כפי שיפורט בהמשך . הדור החדש, דור ה - Y המכונה גם iGen , גדל עם הרשתות החברתיות, מחשבי הלוח ( האייפד ) והטלפון החכם ( הסמרטפון ) , ונחשף לסוגים חדשים של אוריינות דיגיטלית המתבטאים בצורות קריאה, כתיבה ותקשורת שונות במדיה הדיגיטלית ( Bates , 2015 ; Hafner et al . , 2015 ) . בעידן הנוכחי הכול - הן תלמידים בבתי ספר הן סטודנטים בהשכלה הגבוהה - משתמשים בטכנולוגיות דיגיטליות למיניהן שהפכו לחלק מהיום - יום

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר