הקדמה

עמוד:8

8 | להנחות עבודת מחקר מתקדמת - ״אלומת אור המאירה את המסע״ | חנה עזר ומורכב, עולם של הוויה אישית והוויה מקצועית, עולם המאפשר לאישי ולמקצועי להשתלב זה בזה . זהו עולם אקדמי - מקצועי שבו הקֶשר בין מחקר לבין כתיבה וזהות הוא בלתי נמנע . לכן כמנחים וכמי שעוסקים בסוגיות הנוגעות להנחיית עבודות מחקר, איננו יכולים להתייחס למחקר מבלי להתייחס לכתיבה ולזהות החוקר . כך עולה, לדוגמה, ממחקר שערכתי בעבר על אודות נשים חוקרות בחינוך, ובמסגרתו קיימתי ראיונות נרטיביים ממוקדים שחשפו את סיפור חייהן המקצועי של מרצות - חוקרות במכללות לחינוך ( עזר, 2012 ) . במחקר עולה הקשר בין תפיסת זהות כחוקרת לבין תפיסת זהות ככותבת . "אצל רבות מהמרואיינות עולה הכתיבה בקנה אחד עם מחקר . המחקר נתפס, למעשה, בנשימה אחת עם 'כתיבה' ועם 'פרסום', והם חלק מזהותן כחוקרות [ . . . ] המחקר נתפס כהליך של כתיבה" ( עמ' 65 ) , כך ציינתי בספרי . במבט ממוקד על סוגים שונים של כתיבה כחלק מתפיסת האוריינות הרב - תרבותית אני מציעה בספרי על רב - תרבותיות בחברה ובבית הספר ( עזר, 2004 ) הסתכלות על התנסויות אורייניות ועל אירועים אורייניים . בתוך כך אני מציעה פעילויות כגון יומן כתיבה רפלקטיבי, יומן קריאה, תלקיט ( פורטפוליו ) , אוטוביוגרפיה ביקורתית ונרטיב אישי . ואם בזהות עסקינן, במאמרי בנושא זהות הכותב באקדמיה ( עזר, תשע"ו ) אני מציגה תוצאות מחקר על אודות כותבים באקדמיה, וכיצד הם תופסים את זהותם ככותבים . במחקר נמצא שזהות כותב באקדמיה מורכבת מהיבטים קוגניטיביים ורוחניים . היבטים אלה של "שכל ורגש" מתבטאים בשילוב בין תפיסת הכתיבה לתפיסת מקומה וחשיבותה בחיי הכותב ולתפיסת "האני הכותב" . באופן שכלתני זהות הכותב מתבטאת בהבנת התהליך שמייצר את הרעיונות תוך - כדי - כתיבה, ובאופן רגשי היא מתבטאת בתפיסה הכמעט - מיסטית המיוחסת לכתיבה בהיותה אמצעי להצפה "ממעמקים" של רעיונות ורגשות של האדם מתוך עצמו ומרכיב בלתי נמנע הקשור קשר עמוק למהותו של האדם, והוא "שאר הרוח" שלו, "נשמת חייו" . אף שהכתיבה היא חלק ממהות אינטימית פנימית של הפרט הכותב, היא משגשגת על רקע ההשתקפות החברתית הנותנת לכותב חיזוק ואישור על מי שהוא ככותב . ההשתקפות החברתית היא חלק ממיצובו בחיים ובקהילה המקצועית ובונה את זהותו ככותב באקדמיה . אנשי האקדמיה מזהים את עצמם גם כמנחים . "התהליך המחקרי שאני חווה והתהליך של הסטודנטים זה אותו דבר", אומרת מרצה - מנחה באקדמיה ( 83 . Ezer , 2016, p ) . בנוסף לקשר האמיץ

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר