פתח דבר

עמוד:10

10 בילו בליך ( Venturi ) , ג'ימס סטרלינג ( Stirling ) , אלדו רוסי ( Rossi ) ורימונד אברהם ( Abraham ) . בפעילויות שהתקיימו במכון לארכיטקטורה ולימודים אורבניים ( The institute for architecture and urban studies ) בהנהגתו של פיטר אייזנמן ( Eisenman ) הוצגו תהליכי עבודה של ארכיטקטים, בעיקר בתחילת דרכם, בעזרת רישומים, שרטוטים, ציורים ומודלים . רם קולהאס ( Koolhaas ) הציג שם את התהליך של מחקרו הזיית ניו יורק ( Delirious New York ) בעזרת רישומים, שרטוטים וצילומים מרשימים . בשנת 1978 פורסם ספרו של ברנרד טשומי ( Tschumi ) "התעתיקים של מנהטן" ( The Manhattan Transcripts ) , עבודה מחקרית-תיאורטית על קיומו של האדם בסביבה האורבנית . טשומי מעצב מודל מתפתח מתוך מספר אירועים בעיר ניו יורק . המודל מציג רובדים של הכלאה, כאירוע ארכיטקטוני, מעין התנגשות, שקורית בזכות תנועה ופעילות של האדם בסביבה האורבנית הבנויה ובחללים שסביבו . המודל הוא מעין כלי שבו מוטמן עולם חיצוני ופנימי, יחד עם היותו בעל תכונות פיזיות וצורניות משל עצמו, והוא מתפקד כמתווך בין רעיונות . בשנת 1980 הצגתי מיצב "ללא שם" בגלריה "דוגית" בתל אביב [ תמונה 1 ] . בחלל הוצבו שישה מודלים צבעוניים ועל הקירות הוצגו שרטוטים, שהיו ייצוגים של אותם מודלים . המודלים הכילו ריבוע כצורה בסיסית, ששעתקה את עצמה בגדלים שונים וייצרה דימויים של מבנים, שיוצגו בעזרת קירות, חללים, מעברים ופתחים . המודלים הצבעונים, כסדרה, היו שונים אחד מהשני בקומפוזיציה ובעיצוב - אחדים נבנו על ציר ליניארי ואחרים סביב תוכנית ריבועית . המודלים, כמשחק של ניסוי ברעיונות ואלמנטים ארכיטקטוניים, השאירו בידי המבקרים פתח לפענוח, בפרט ומכיוון שהיו ללא כותרת, ולכן לא סימנו הוראה, פונקציה או מסר באופן מוגדר . נוצרה חידה שאפשרה לכל מבקר לדמיין ולעשות במודל כרצונו . מבקרים שהגיעו למיצב הגיבו

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר