מבוא

עמוד:14

14 אורנה מונדשיין בכטין מגדיר כרונוטופ נוסף, כרונוטופ הסף, המשלים את 8 כרונוטופ הסף הדיון שלעיל על הלימינליות ועל ההטרוטופיה . מייצג סיטואציה לימינלית וחובר לכרונוטופים של המשבר ושל המפנה המבטאים שינוי, נקודת מפנה בחיים, בד בבד עם אירועים שבהם נמצא חריגה מן המהלך התקין של החיים . הגדרה זו תואמת את הגדרתו של פוקו את ההטרוטופיה של הסטייה, שאותה נקשר לשהות בסנטוריום . בכינון קשר זה בין זמן למרחב רואה בכטין : הכרונוטופ, כאמצעי העיקרי להגשמת הזמן והמרחב, הוא מרכז ההמחשה התיאורית : הודות לו הרומן כולו קורם עור וגידים . הכרונוטופ הוא מרכז הכובד של כל רכיביו המופשטים של הרומן - הגדרות פילוסופיות וחברתיות כוללניות, אידאות, ניתוח של סיבה ומסובב וכדומה ; הוא שממלא אותם בשר ודם, מאציל עליהם ציוריות אמנותית . זה תפקידו התיאורי של הכרונוטופ . 9 מחקרים עדכניים מציגים גישות חדשניות לשילוב בין זמן למרחב על בסיס התאוריה של בכטין, מתוך הבנה שהתאוריה של בכטין אינה חד – משמעית, ועל כן ניתן ליישמה הן בתחום הספרות והן מחוצה לה . דייויד שפרד ( Shepherd ( מציין שאף על פי שנושא הזמן העסיק את בכטין, הוא לא התיר את המורכבות באופן פשוט וחד – משמעי, וההוכחה לכך, על פי שפרד, היא חיפושו של בכטין אחר נוסחה אחידה דרך סקירה רוחבית של יצירות ספרות, למן 10 בכטין טבע את המושג "הזמן הגדול", שהוא נצח העת העתיקה . של תחייה וגאולה, הוא הזמן של היצירות הגדולות הפורצות את 11 על פי גבולות זמנן, שגדולתן ניכרת שנים רבות לאחר כתיבתן . 8 . שם, עמ' 175 . 9 . שם, עמ' 177 . 10 . David Shepherd , " AFeeling for History ? Bakhtin and ' The Problem of Great Time'", SEER, 84 ( 1 ( , January 2006 11 . הדברים שכותבים שפרד ורימון ב"הזמן והמקום של מיכאיל בכטין" ב צורות הזמן והכרונוטופ ברומן, מבוססים על ריאיון עם בכטין ב"נובי

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר