מבוא

עמוד:13

13 ספרות הסנטוריום 6 בכטין במאה ה – 20 שבכטין דן בו בהרחבה הוא תומס מאן . טען שכתיבתם של יוצרים אחרים בני תקופתו, חוץ ממאן, לא סיקרנה אותו, ואולם לדעתה של בורטון, למרות גישתו הצינית של בכטין, שיטות המחקר שלו מתאימות מאוד לחקר הספרות המודרנית של המאה ה – 20 . את יסוד ההטרוגלוסיה ( מן הלטינית heter = ריבוי, והיוונית glossa = לשון, שפה ( , שאותו חקר אצל דוסטויבסקי, מצא בכטין גם ברומן החניכה, כלומר בכתביו של מאן, ומסקנתו היא : "הכרונוטופ קובע את אחדותה האמנותית של היצירה הספרותית ביחסה אל המציאות 7 על פי בכטין, הזמן והמרחב כרוכים זה בזה והם בעלי הריאלית" . גוון ערכי ורגשי . עיצוב הזמן משמעותי לממשותם של האירועים וההתפתחות העלילתית . המְספר שולט בזמן ובמרחב מתוך שיש ביכולתו לתאר אירועים שונים המתרחשים בעת ובעונה אחת במקומות שונים או בפרקי זמן שונים, והוא מחבר ביניהם, שהרי הם מרכיבי העלילה של הרומן . בכטין שם דגש גם על מעורבותו של המחבר ועל כלל הידע שלו, כנובע מכך שהוא עצמו ממוקם מחוץ לכרונוטופ של העלילה . המְספר, שהוא פרי דמיונו של המחבר, מציג את הכרונוטופ כחלק אינטגרלי של עולמו הבדיוני . לדמויות אופי כרונוטופי, והן נשלטות על ידי הזמן והמרחב במעשיהן, במחשבותיהן ובהתנהגותן . יסודות אלה גם חושפים בפני הקורא תרבות חדשה ושונה, והוא למד שאחד המפתחות לפענוח העלילה הוא הבנת הכרונוטופ, למשל כרונוטופ הפגישה וכרונוטופ הדרך ( מונחים שנאשש בספרות הסנטוריום ( אשר על פי בכטין הם בדרגה גבוהה של אינטנסיביות ערכית – רגשית . 6 . Stacy Burton , " Paradoxical Relations : Bakhtin and Moderrnism", in : Modern Language Quarterly, 61 ( 3 ( , September, 2000, pp . 519 - 543 7 . שם, עמ' 170 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר