שיר ופזמון: הצעה להבחנה לשונית־פרגמטית בין המושגים

עמוד:14

ב ר ק א ו י ר ב ך 14 מדגישוש בשדה הסמנטי נפוץ ונרחב, והשימ . היהודיתדתה סמנטיהשדהה . ב ",תיעוּנִׁצְ", "יםאִׁטְחוֹ", "יםיקִׁדִׁצַ", "חָּזְרָּה בִׁתְשוּבָּה" : את הנושא המרכזי השדה" . ענֶׁג שַבָּת", "ךְוּדשִׁ", "הַיוֹשֵב בַמְרוֹמִׁים", "ה לָּפִׁתְ", "יבִׁרַהָּ", "יסבִׁשָּ" . הטקסטהסמנטי שכאן מביע באופן מילולי את הרעיון המרכזי של - פי - על – בלשון ציורית שמטרתהכאןמשתמשהכותבמעתקים סמנטיים : . ג מספרמופיעותהטקסטלאורךתופעה הנידונה . כלפי הת וציניהבעת – רוב " ןרוֹפְסִׁ"ים" המטונימי להלכה וללימודי הדת ; אִׁרֵי יְינֵמטונימיות : "דִׁ מובאותכן . , וכדומהתהיליםספרמטונימית לספר התנ"ך, לסידור או ל " לא תָּשוּב עוֹד לִׁפְקד אֶׁת שְדוֹתַי הַחוֹטְאִׁים", למשל : מספר מטפורותבטקסט ",קוּשלַהָּיאוּצִׁהוֹ" ; בתשובהישות לפני הפרידה והחזרהאמטפורי ליחסי ה . שידוךמנהג הביחס לביקורתיתמטפורהככצירוף כבול, למשמעותרים דו-משמעיים התורמיםשני מקלפנינושבטקסטדו-משמעות : . ד . " דדוּי שָּתִׁלְפַז נָּאָּ" . השורה הראשונה פותחת במשפטהכוללת של הטקסט שָּכָּבנָּפַלכָּּרַערַגְלֶׁיהָּבֵין"פעם אחת, בפסוקמופיע במקרא דדול שפנ הצירוף ( שופטים ה כז ) , אך שם" שדודנפל שָּםכָּּרַעבַאֲשֶׁרנָּפָּלכָּּרַערַגְלֶׁיהָּבֵין ההקשר שכאן מתאים לשתי משמעויותקטול . אוהיא הרוג שדוד משמעות גזול, מי ששדדו ממנו את ) 1 ( : ) 1979 ( המופיעות במילון אבן-שושןנוספות ) רצוץ, מדוכא . נראה כי המשמעות המילולית היא השלישית, אך 2 ( - ורכושו ; , " ) וַאֲנִׁי הַנִׁגְזָּל מְרֻמֶׁה וְעָּשוּק ( "מן הטקסטולמשתמעבהתאם להקשר מתבקשת גם המשמעות הראשונה של הערך . לוּ" : משפט התנאי החותם את הטקסטשלהרישאדו-משמעות נוספת עולה מ גםלו יכול היה,לכך שכוונת הדובר ) 1 ( : "הָּיְתָּה לִׁי תְשוּבָּה, אָּז הָּיִׁיתִׁי חוֹזֵר יםמדגישמבנה התנאי הבטל ושבירת הצירוף הכבול . בתשובהחוזרהוא היה טקסטלאורך ההמוצגתהתמיההמילולית, ) 2 ( - ; וכנהאפשרותזו אינהכי מציין כי אם היה יודע את התשובהדובר . הסיבה להתרחשות התהליךכלפי ה . הנתוןשאולי הוביל למצבאתהיה יכול לחזור ולתקןאולי,לתמיהה זו בניגוד . יחידבגוף ראשוןבטקסטהדובר נוכחהשימוש בגופים השונים : . ה בלבד, דבר שיש בולישיגוף שבלאישה נעשיתהתייחסותהלטקסט הקודם, מיוצגיםנוספיםגורמיםאת הניכור בין השניים . לצד אלה,דגישלהכדי ) או"ירוּתִׁהוֹ", " הָּיאוּצִׁהוֹ"חבורים ( בכינויי גוף, ) "ם הֵ"כינויי גוף פרודים ( ב

הקיבוץ המאוחד

אוניברסיטת תל-אביב. המכון הישראלי לפואטיקה ולסמיוטיקה ע"ש פורטר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר