שיר ופזמון: הצעה להבחנה לשונית־פרגמטית בין המושגים

עמוד:11

פר ג מ ט י ת ב י ן ה מ ו ש ג י ם - ש י ר ו פ ז מו ן : ה צ ע ה ל ה ב ח נ ה ל ש ו נ י ת 11 . . . בָּנִׁית לָּךְ בַיִׁת וְחָּצַבְתְאוֹתוֹ בַנֵצַח אֲנִׁי נִׁשְאָּר פה לא הֶׁחְלַפְתִׁי כְּתבֶׁת וְהַחַיִׁים שֶׁלִׁי רְאִׁי סָּדוּק וּמְעֻשָּן כְּשֶׁתְחַפְשִׁי מִׁקְלָּט מִׁמָּה שֶׁאַתְאוֹהֶׁבֶׁת . אֲנִׁי אֶׁהְיֶׁה כָּּאן עַל הַגֶׁשֶׁר הַיָּשָּן חריזה ביןו,בבתיםמסורגתחריזה : חריזהשני סוגיטקסטב . הפונטיהרכיב . א חריזהנראה כי ה, ריתמוסיצירת . מעבר לבפזמוןהשורה השנייה לרביעית תוך הסבת תשומתאף אם באופן חלקי,מסייעת בהעברת המסר ובהבנייתו, רבותמתחרזותבין שורותיםפרגמטיויםטיסמנותאו הקבליםניגודלהלב שוּם דָּבָּר" : ) 153 : 2007 ; ויסברוד 68 – 59 : תשס"ד ; רשף 19 – 11 : 1993 ( שביט הַדְבָּרִׁים" ; "מִׁסְדְרוֹנוֹת שֶׁל שֶׁקֶׁט" – "אִׁמָּא מְסֻפֶׁקֶׁת" ; "וְהִׁיא אֵינֶׁנָּה" – "מִׁמֶׁנָּה . וכדומה"עַל הַגֶׁשֶׁר הַיָּשָּן" – "רְאִׁי סָּדוּק וּמְעֻשָּן" ; "קִׁרְקָּסִׁים" – "הֲכִׁי כְּמוּסִׁים 04כ-מופיעהšעיצורבנוספת היא השימוש המוגברבולטתחזרה צלילית מרכזי בשיר : ןרעיואיקוניתלהדגישנראה כי השימוש המוגבר באפעמים . עולמה החדש שלכסמל ל ( הכאוסולעומת הרעשעולם הישן ) כסמל ל ( השקט , ולמשל : חזרות רבותשבהןשורותמספרבבולט במיוחד . דבר זההאישה ) , "מֵעֵז ש תַצִׁיל מִׁי ש ת ש וּם רֶׁ ש וְאֵין", "וּם דָּבָּר מִׁמֶׁנָּה ש מַעְתִׁי ש לא ש נִׁים ש " אצלאועוד על איקוניות פונולוגית, ר ( "מָּה לְמַעְלָּה בַטְרַפֵז ש ם, ש אַתְעוֹשֶׁה ש " זנדבנק ; 8691הרשבקשר בין צליל למשמעות אצלעל ה, ו 1999 Fischer . ) 224 – ,209 28 – 26 : 2002 : פים משדה סמנטי זה רבים ומגווניםהמילים והצירו . קרקס השדה הסמנטי . ב ",אִׁשָּה מִׁגוּמִׁי", "בוֹלַעַת אֵש", "שוֹאוּ", "מִׁתְאַמֶׁנֶׁת", "מְנַהֵל קִׁרְקָּס גָּדוֹל" הכוללתובכוחם להצביע על חשיבותו להבניית המשמעות, וכדומה"טְרַפֵז" הדובר מביע בשדה סמנטי זה את מורת . ) 175 – 174 : 8102של הטקסט ( דן רנן : באמינות התהליךמפקפקרוחו מן התהליך שעברה בת זוגו לשעבר, וכן . כעולם מלאכותי וכאוטיעולם הקרקס השימוש . ) 60 – 39 : 2002ק,נזנדב ; Ullmann1979 ( מעתקים סמנטיים . ג ומוחשי יותר . יותרבאופן ציוריםדבריהמסייע להבעתבמעתקים הסמנטיים ביןמעברלמטפוריה,"מִׁסְדְרוֹנוֹת שֶׁל שֶׁקֶׁט", כדוגמתרבותמטפורותבטקסט ר שֶׁגֶׁהַ" ; , מקום מבטחיםמטפורי למקום שקטה, "רזָּנְמִׁ" ; מקומות רועשים

הקיבוץ המאוחד

אוניברסיטת תל-אביב. המכון הישראלי לפואטיקה ולסמיוטיקה ע"ש פורטר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר