מבוא

עמוד:13

מבוא 31׀ בעלה היה מוצפן כה עמוק עד שנודע לה רק לאחר מותו ( והיא ׀ 4 סירבה להסגירו לקהל הדרוך ! ) . גם ביצירתו של פגיס וגם ביצירתו של צלאן מתבטא קשר מיוחד בין הבן לאימו, ומותה הטרגי בטרם עת — זו ממחלה וניתוח שלא צלח, וזו מירייה בידי הנאצים בטרנסניסטריה — מהדהד בכל השירים . יחסו של פגיס אל אביו, לעומת זאת, קשה ומיוסר ( "'אתה מבין אותי ? ' 'לא, אבא'" ) ; רק לאחר מותו של האב מתגלה לבן שמה שנתפס במשך כל השנים כנטישה של אביו לטובת חייו בארץ ישראל וגרם לנתק ביניהם, גם לאחר שהוא עצמו הגיע לארץ כפליט והם נפגשו שוב, היה מבוסס על הנחה מוטעית . הקשר של עמיחי עם הוריו היה שונה תכלית השינוי, כך לפחות נראה ביצירתו . היחס המתבטא בכתביו מלא אהבה והבנה כלפי שניהם . גם הנסיבות היו כמובן שונות . למרות סיפור ההגירה הלא פשוט, לא נאלצה משפחת פּפוֹיפֶר לעבור את מבחן השואה : נטישה, פיזור, הריגה או הישרדות . אך מתברר שיחסו של עמיחי לאביו היה מעין מעשה של התגברות והתבגרות נפשית מסוג אחר, נוכח סיפורו הקשה של האב . לפי כמה עדויות, חזר אביו לביתם בווירצבורג משירותו בצבא הגרמני במלחמת העולם הראשונה ואף היה פעיל בכיר בקהילה היהודית, אך לא צלח 5 עם זאת גם בשיריו של בעסקיו, לא בווירצברג ולא בירושלים . בנו וגם ברומן שלו "לא מעכשיו ולא מכאן" מופיע האב כדמות 4 שמו האמיתי היה סברין ( Severin ) . על ידיעה זו תודתי ניתנת ליוסי בן- ברוך, שאימו הכירה את פגיס בתנועת הנוער . עובדה זו יצאה לאור לאחר מותו של פגיס מפרסומים שבגנזים . על כך ראו גם : גלוזמן, זיכרון ללא סובייקט, עמ׳ 112 - 114 . א ך ב ס ו פ ו ש ל ד ב ר , מ ה ז ה מ ש נ ה , ב ע צ ם ? 5 על כך ראו : כריסטיאן ליאו, ״השורשים היהודיים-גרמניים של יהודה עמיחי״, בתוך : אייכמאייר וריים, בין מלחמה לאהבה, בייחוד עמ׳ 40 - 47 . גרסתה של חנה עמיחי שונה בטון מזו של ליאו . ראו למשל את הפרק שכתבה באותו ספר, בעמ׳ 115 - 149 . ראו גם : . https : / / www . haaretz co . il / literature / 1 . 1220743

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר