מבוא

עמוד:14

14 יאיר קורן-מיימון מובהק היה אברהם בנד ( Band ) , שכתב חיבור פסיכוביוגרפי ובו תיאר את התחנות הביוגרפיות והספרותיות של עגנון והציע 3 בנד גם השווה בין פרשנויות פסיכולוגיות קצרות לכמה מסיפוריו . שני הנוסחים של "פנים אחרות" ( דבר ,1932 ו גיליונות 1941 ) והראה 4 במקום כיצד השפיעה תורתו של פרויד על כתיבתו של עגנון . 5 עמד בנד על גלגולי דיוקנו של פרויד בדמותו של יעקב אחר רכניץ בסיפור "שבועת אמונים" . בהקשר זה ראוי לציין גם את 6 שטען שיצחק מונדשפיל, הדמות שמופיעה דבריו של הלל ברזל, בסיפור האוטוביוגרפי "בנעורינו ובזקנינו" ובסיפור "יום אחד", סיפור של סיורים, הוא בעצם זיגמונד פרויד . ישראל כהן בדק את התאמתה של התפיסה הארכיטיפלית- יונגיאנית למחשבה המיתית של עולם היהדות . הוא קבע שביצירותיו של עגנון מצויים ארכיטיפים תרבותיים-יהודיים רבים, ובהם בריאת העולם, החטא הקדמון, גן העדן והגיהינום, רעיון המשיח, גלות וגאולה, וכך כתב : "עגנון הוא סופר שהזיקה הארכיטיפית ושיטתה להלכה למעשה מזווגות בדמו, ואין הוא יכול 7 חשוב לציין שכהן עסק לצאת מחוץ לתחומן אפילו לכשירצה" . בארכיטיפים מן ההיבט המיתולוגי ולא ראה בהם ביטוי לתהליכים נפשיים, אך בדבריו אולי הפנה לראשונה את תשומת הלב לצורך במחקר פסיכולוגי מעין זה . 3 . Arnold Band, Nostalgia and Nightmare, Berkley and Los Angeles, University of California Press, 1968 4 . אברהם בנד, "עגנון מגלה פני פרויד", בתוך : מאזנים , גיליון ,11 כרך ס"ב, 1989 . 5 . אברהם בנד, שאלות נכבדות , דביר כנרת זמורה ביתן, אוניברסיטת בן גוריון, באר שבע, ,2007 עמ' 219 - 228 . 6 . הלל ברזל, ח . נ . ביאליק וש"י עגנון , יחדיו, תל אביב, ,1968 עמ' 358 - 359 . 7 . ישראל כהן, בחביון הספרות העברית , עקד, תל אביב, ,1981 עמ' 124 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר