הקדמה

עמוד:14

14 אתי חגי ב – ,1878 וויקטור פראנקל בספרו אדם מחפש משמעות מצטט אמירה זו בניסיונו לאפיין את האנשים שצלחו את התופת בגטאות . השורדים, כך פראנקל, מאופיינים בכך שאחזו בחלום - הייתה בהם ידיעה של משמעות ביחס לקיומם העצמי, לקיומם אחרי המלחמה ( פראנקל 1970 [ 1946 ] : 97 ) . לצד מקומה של המשמעות בקיומו של אדם נכתב רבות גם על חוסנן של מערכות היודעות את משמעות קיומן ( אפשר לכלול בהן גם ארגונים חברתיים וטיפוליים רבים, כמו מרכזי סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, ארגונים המטפלים בילדים בסיכון, ארגונים המקדמים דו קיום יהודי – ערבי, קרנות רבות, ואף את המערכת המוכרת לכולנו - צה"ל ) . קשה לתאר עיצוב של מסוגלות ועמידה בקשיים ובאתגרים תובעניים ורבים כל כך אלמלא תחושת ההכרה במשמעות קיומה של המערכת . תחושה של קיום משמעות הנה מאז ומתמיד יסוד לקיום ולעשייה יוצרת, גם במציאות מורכבת . זוהי עשייה פרואקטיבית שמשמעותה מכוונת את הפועלים בה, והיא עבורם סיבה, הצדקה ומקור השראה בלתי נלאה לרתימה של משאבים המסייעים ליצור, להתפתח ולהתגבר על אתגרים על מנת להמשיך הלאה . משמעות היא מניע בר – קיימא להמשכיותם היוצרת של אנשים ושל מערכות כאחד . תיאור משמעות החינוך הוא בגדר מהות . ידיעת המשמעות והחתירה למימושה ירחיבו את ההזדמנות לחולל מציאות ראויה הרלוונטית להתפתחות ולצמיחה של ילדים ובני נוער . ואף מעבר לכך, מערכת החינוך הציבורית המכוונת למשמעות תממש את ייעודה הראוי כגורם רב – עוצמה בעיצוב חברה ובעיצוב מציאות . במילים אחרות, עשייה חינוכית תהווה מסד חיוני ומיטיב בעיצוב ההווה ובעיצוב העתיד . ה – 19 . רעיונותיו רדיקליים ופורצי דרך ( כמו "מות האלוהים", על אף היותו בן למשפחה דתית ) , והוא נתפס כאבי האקזיסטנציאליזם והפוסט – מודרניות .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר