הקדמה

עמוד:10

10 יהודית וינברגר הספר שלפניכם מציע את דרכי החשיבה, דפוסי הפעולה והכלים של חוקרים איכותניים להתמודדות עם המורכבות ואי – הוודאות ששדה החינוך מזמן למורים . המאמרים בספר דנים בזיקות שבין מתודות ופרקטיקות של מחקר איכותני לבין עשייה חינוכית ומציעים נדבך נוסף על הגישות המסורתיות, המעודדות מורים לחקור את עבודתם כפעילות המקדמת טיפוח מורה – חוקר . אנו תמימי דעים עם חוקרים הסבורים שהיכרות עם מתודות איכותניות מציידת את המורים ביכולות לפיתוח מתמיד של מיומנויותיהם המקצועיות ( 2007 Bogdan and Biklen ) , מקנה להם כלים למימוש וקידום שינויים במערכת החינוך ( אבוהב ומלצר – גבע 2013 ) , תורמת להעצמתם האישית והמקצועית ( קרניאלי 2010 ; אלבז – לוביש 2002 ) , משמשת ערוץ להשמעת קולות ביקורתיים משדה החינוך ( אלפרט 2006 ) ומזמנת ניצול של ידע מעשי לשיפור העשייה החינוכית ( הכהן וזימרן 1999 ) . עם זאת, אנו מציעים היבט נוסף, והוא פוטנציאל התרומה הטמון בשימוש במתודות איכותניות עבור מורים המתמודדים עם המציאות המורכבת והעמומה בשדה החינוך . הכשרת מורי העתיד ברוח הפרקטיקות האיכותניות בד בבד עם דיון גלוי ואמיץ במאפיינים המשתנים של שדה החינוך יטמיעו בקרבם את התפיסה שלפיה מקצועיותם כאנשי חינוך מבוססת על כישורי התמודדות עם מציאות של מורכבות ואי – ודאות . ביטויה של תפיסה זו בעשייה החינוכית ובפעילותם השוטפת יעמוד לבחינה מתמדת של מאפייני ההקשר שהם פועלים בו, רגישותם למשמעות ניסיונם המצטבר ותחושת המסוגלות שלהם לפעול ביעילות בתנאים של אי – ודאות . לפיכך, שני רעיונות מרכזיים נמצאים בבסיסו של ספר זה : האחד קשור למורכבות שהעשייה החינוכית מזמנת למורים לנוכח השינויים המואצים בעידן הנוכחי ; האחר קשור לתרומה הפוטנציאלית הטמונה באימוץ מתודות איכותניות להתמודדות עם השלכותיה של מורכבות זו .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר