מבוא

עמוד:11

11 חוליה נאלמה היה מאוכלס בעיקר בסופרים ובמבקרים מקורבים לאחדות העבודה ולמפ"ם, רובם ילידי הארץ, פלמח"ניקים לשעבר" ( גרץ 1983 : 12 ) . עם רשימת סופרי הדור הבולטים שזכו בהכרה והתקבלו לקאנון הספרותי נמנים משה שמיר, ס . יזהר, אהרן מגד, יגאל מוסינזון, נתן שחם וחנוך ברטוב . רק אישה סופרת אחת נמנתה עם דור זה . מירון ( 1993 ) והולצמן ( 2006 : 321 ) מציינים את יהודית הנדל כסופרת אישה יחידה בקרב סופרי הדור, וקביעה זו השתרשה והתקבעה, שכן ממילא גבריות, זהות וחוויות גבריות הפכו לחלק בלתי נפרד ממאפייני הדור הספרותי הזה . הסגנון הריאליסטי אפיין את כתיבתם של סופרי דור תש"ח ושימש מרכיב מהותי בהשקפת עולמם . סגנון זה מעיד על המידה הרבה שבה הזדהו עם הציוויים האידאולוגיים ועל אמונתם שלספרות יש תפקיד חינוכי ושהיא יכולה להשפיע על המציאות . תפיסה זו באה לידי ביטוי בדבריו של משה שמיר : "דורנו אולי לא יהפוך מהפכות בספרות . זה יהיה דור של ספרות ראליסטית חופשית וחושפת בלא אולי כל אותה שבירת כלים ספרותית, אך הוא ייצמד, הוא מוכרח להיצמד אל מהפכת המציאות" ( שמיר 1992 [ 1946 ] : 215 ) . שושנה שרירא, סופרת ועיתונאית אשר יצירתה הנשכחת והביוגרפיה שלה יובאו בהמשך, כתבה בחיבורה "על כושר האידיאליזציה שאבד לנו" . היא מצביעה על הלחץ שהופעל על סופרים שחיפשו דרכים אחרות למבעם הספרותי : "אבל באותם ימים ניסיתי להימלט אל הסיפור ההזוי, הלא מציאותי, לחזור אל חלום הים שלא עוד נלחם בחלום היערות שנכחד . אך הממסד הספרותי של אז לא קיבל בעין יפה סיפורים הזויים והאיץ בנו לעודד את רוח העם" ( שרירא 1978 : 238 ) . עלילותיהן של יצירות הסיפורת היו דמויות מציאות ובנויות בצורה כרונולוגית, סיבתית ותכליתית . כדי להשפיע על הקורא ולשכנע אותו לתמוך בהשקפתם, הטקסטים היו צריכים להיות

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר