מבוא

עמוד:14

14 שלי כהן חסר את ממד הטיפול, אך יש בו ממד של מחויבות לזולת, והוא גם מורה בדרך כלל על גרעין רגשי ( האמפתיה של הדואג ) . ההיבט הרגשי זר לתחום האדריכלות, ואף על פי כן בחרתי להשתמש בו מתוך מחשבה שלזכותה של הזרות עומד יתרון ההזרה, כלומר היא מעוררת חשיבה רעננה על מחויבויות האדריכל . האדריכלים הנדונים בספר נוקטים יוזמה אדריכלית או מצטרפים ליוזמה אדריכלית בראשיתה, בדרך כלל ליוזמה של ארגוני חברה אזרחית, אך יש שהם מצטרפים גם ליוזמה של רשות עירונית . היענותם ליוזמות עונה על צרכים של מוחלשים, ובכך נעשית רכיב ביחסי כוחות חברתיים . התמודדות עם בעיות חברתיות בדרכים אתיות מולידה פתרונות אדריכליים לבעיות חברתיות, ואלה עושים שימוש בכלים עיצוביים רגישים לייחודה של אוכלוסיית היעד . בבדיקת היחסים ההדדיים בין המעשה האדריכלי לבין ההיבטים האתי, החברתי והאסתטי של הפרויקטים והתיאוריות הדנות בהם, הגרעין האתי עוסק בקוטב האנושי של האדריכלות ובדאגה של האדריכלים למשתמשים או לדיירים של הפרויקטים שהם מתכננים ; הגרעין החברתי עוסק ביחסי הכוחות החברתיים שבהם הפרויקטים נתונים ; והגרעין האסתטי עוסק בשפה האדריכלית והצורנית של הפרויקטים, בתכונות המרחביות שלהם, בהיבטים אדריכליים המתייחסים למשתמשי הפרויקטים ובהיבטים פנימיים או אוטונומיים של האדריכלות, שמתאפשרים בזכות חופש היצירה של האדריכלים ( 1991 Frampton ) . ברובד אחד נבחנת השפעתן של תפישות אתיות, חברתיות ואסתטיות שהתפתחו במאות ה- 20 וה- 21 על אדריכלות חברתית, וכן נבחנים האופנים שבהם הן מסייעות להבנת ההקשרים הכלכליים והחברתיים של מימוש הפרויקטים ; ברובד אחר מתגלה כיצד תובנות העולות מניתוח הפרויקטים מרחיבות את הבנת המושגים אתי, חברתי ואסתטי באדריכלות ומעניקות להם משמעויות שהולמות את התנאים העכשוויים בישראל .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר