ברל כצנלסון האחד במערכה

עמוד:13

הדורות הקרובים . אמונה זו נראתה לו כהזייה בטלה שצריך לבער אחריה . כאז ­ ולא בבקורת המעשים ולא בהקלטת הערכים התרבותיים ולא בנטיעת ההכרה, כי יש צורך ב"הכשרת הלבבות" ­ כאן היתה, לאמיתו של דבר, "פרשת הדרכים" . תמימי חובבי ציון, ופינסקר 8 ולילינבלום בראשם ) כמו הרצל אחר­כך ( , ראו את הגלות ראייה פסיפ'יל / ללא תקווה, פשרה והשלמה, ואת מצב היהודים בעולם ראו והוא מעורער ביסודו, ואת החזון הציוני כנישא על משברי הקאטאסטרופה . מתנגדיהם גינו אותם על כך, שציונותם ניזונה מן הפורענות . אך זאת היתה אמיתם . לא גנות היא להם, אלא שבח . כי כן, כל תנועת­אמת גדולה צומחת מתוך הפורענות . אך ההוויה העלובה של החובבים, שלא היה בה כדי להקל במשהו את המצוקה היהודית, הפכה את חזון הראשונים להזייה, שכל אדם רואה נכוחה חייב להסתלק הימנה . ואז בא האידיאולוג הלאומי, החותר לראות דברים כהוויתם, ראייה פיכחת, והעמיד את החזון הציוני על מיעוטו, על פ'יללאיס והשלמה לח" גללה מת 1קנרם . וכנגד האמונה התמימה, זו שמגששת ואינה מוצאת דרך­הגשמה ואף­על­פי­כן אינה מסתלקת, מפני שאין היא מעמידה את כל אמונתה על ההגיון המפוכח, מפני שהיא חשה את הפורענות ואת הלית­ברירה, שהם חזקים מן "הנגלה", העמיד הוא את אמונתו המושכלת ב"מי­השלוח ההולכים לאט" . חזון גאולת עם ישראל אפשר ניתן לימות המשיח, אנו אין לנו אלא חזון גאולת רוח ישראל . וחזוךזוטא זה יבוא לא על כנפי נשרים ולא מתוך הפיכה ומצוקה ובקשת מפלט, אלא על מי­מנוחות, מתוך התעוררות ההכרה הלאומית בקרב ישובי­גולה בנויים על תליהם . כנגד הראייה הציונית­ הראשונית הטראגית, ראיית­התוכחה האומרת : "ובגויים ההם לא תרגיע ולא תמצא מנוח לכף רגלך", ולפיכך : "בית יעקב לכו ונלכה'' ­ הועלה שוב פנס העתיד האידילי בדמותו של תור­הזהב בספרד ובדמות האמאנציפאציה של יהודי­המערב, העתידה סוף­סוף להתגלגל גם על יהודי­המזרח, אלא במהדו­ רה לאומית מתוקנת : לא "עבדות בתוך חירות", אלא חירות בגולה ללא שמץ עבדות פנימית . בטל סיכויה של האבטו ^ מאנציפאציה הכלכלית והמדינית, והורם הנם של אבטואמאנציפאציה רוחנית בלבד . הנוער המשכיל, שנמלט מן ה"תחום",9 מתלקט ב"קולוניות" שבערי האוניברסיטאות שבמערב­אירופה . צעירי ישראל, בני מבואות­אפלים ­ ראו אור גדול : חופש, סדרים חדשים, מדע ותרבות, אידיאות חדשות . עולם צדק יבנה . בקולוניות מתהווה הווי של בוהימה יהודית, שבין שמיעת הרצאה לבין 13

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר