מבוא

עמוד:15

הקוהרנטיות המערכתית . אך דבורקין מרחיב מושג זה ומחילו גם על המימד ההיסטורי של המערכות . על פי דרישת עקרון האינטגריטי, על פרשנות המערכת להתיישב גם עם עקרונותיה וערכי היסוד של המערכת בעבר . זהו אחד התנאים שעליה לעמוד בהם לצורך הגדרתה כפרשנות . מידת קבילותה של כל פרשנות והתאמתה למערכת, נבחנת לפיכך, לא רק על פי התיישבותה עם מערכת הנורמות כפי שהן קיימות בהווה, אלא גם על בסיס התאמתה לערכי היסוד, שהם כאמור גילויי הפרשנות בשלב , . ­­; : . , ■,­ . . . . . ­ . . . " . . ­■■ : ■­ . , . ■ : . ■ . . הנורמטיבי הקודם . ■ . , ; חלקו השני של פרק הפרשנות יעסוק בחידודם של מספר מושגים והבחנות בתפיסת פרשנותו של דבורקין, ובפיתוחם של מספר מושגים הקשורים לצורכי דיוננו . הערתנו הראשונה תתמקד במושג ההתאמה של הפרשנות, אשר לפי תפיסתנו מהווה קריטריון מפתח להערכת פרשנויות . על פי תפיסה זו, בחינת התאמת הפרשנות למערכת הנורמטיבית ולפרשנויות העבר, יכולה לתבצע על בסיס הקריטריונים הלוגיים המחייבים מערכות נורמטיביות . השיפוט לגבי מידת התאמתה של תפיסה פרשנית, אינו צריך תמיד להמתין לשיפוטה של ההיסטוריה, כפי שמציע דבורקין . ניתן לבחון את קבילותה והתאמתה, על בסיס אמות המידה של התיישבות וסתירה, בהקשר הרלוונטי למערכת המפורשת . אלה, בלווית דרישות הפרשנות, מסרטטים באופן חד למדי את גבולות ; ­ . ■,­, . ■ ■ הפרשנות המתאימה . ­ הערה נוספת תתייחס להבחנה שמצאנו כי היא חסרה בהצגת הדברים של דבורקין . הבחנה זו מתייחסת לשוני שבין פרשנויות המשקפות המשכיות, שניתן לתופסן כמבטאות התפתחות של המערכת, לבין פרשנויות המשקפות מפנה מהפכני . ייתכן שדבורקין הסתפק בהבחנה הכללית, שבין פרשנות ל"המצאה" . אך לצורך הבנת אופיים של תהליכי השתנותן של מערכות, נדרשנו אנו למושג הפרשנות מחדש ) Kasher, 1992 ( . פרשנות מחדש היא פרשנות ערכית חדשה של המערכת, שניתן ליישבה עם פרשנויות העבר . זוהי פרשנות ערכית חדשה, אשר למרות היותה בעלת משמעות ערכית ונורמטיבית שונה, היא עומדת עדיין ; 7" ^ . ■ בדרישות האינטגריטי בהקשר ההיסטורי . . . ­­ : . ­ : : . , . במקרה של הקיבוץ אפשר לדבר בהקשר זה על שינויים כגון פיתוח תפיסת המימוש העצמי, התחזקות הדרישה ל"איכות חיים" או ההכשר להעסקת שכירים בעלי מקצועות נדרשים, בשינויים המשקפים פרשנות מחדש של הגישות הקיבוציות הקודמות . על אף העובדה שגישות אלה משנות דגש, הן ניתנות לישוב עם תפיסות העבר . לא כך הוא הדבר במקרה של פרשנות המהווה מפנה מהפכני . את זאת, מתוך הגדרה, לא 15 . ' ? ­

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר