חלק ב המלצות ועקרונות פדגוגיים לקידום חינוך לדמוקרטיה במערכת החינוך

עמוד:14

בנושא חינוך לדמוקרטיה הכשרת מורים . 4 להתקיימ ללא הכשרה מתאימה ורחבה לאנשי ונשות החינוכ ימ יכול אינמ נוכ לדמוקרטיה חינוכ אזרחי וחי לבינ תהליכי הפיתוח , המתקיימ במכללות ובאוניברסיטאות , יש להבחינ בינ שלב ההכשרה . העוסקימ בנושא המקצועי של מורימ בפועל . "התוכנית למעורבות חברתית והתפתחות אישית" המחייבת את תלמידי החטיבה העליונה החלה לפעול 2015 – ב 16 תנאי מקדים לקבלת תעודת בגרות . דוח ההערכה של ראמ"הבשלוש שנים של פעילות חברתית אישית וקבוצתית המהווה ( הצביע על פערים ביישום התוכנית, ובעיקר על כך שהפעולה החברתית אינה מתקיימת בהכרח בהקשר לחינוך 2018 ) לדמוקרטיה כפי שהוא מוצג במסמך זה . אוריינות אזרחית ותודעה אקטיביסטית אינם באים לידי ביטוי מספק במסגרת ת . התוכני 14 ( להקשר הרחב של חינוכ אזרחי דומה פרקטיקות קיימות ) כמו מועצת תלמידימ, מעורבות חברתית וכ 16 וחינוכ לדמוקרטיה . מגוונ רחב של דעות וקבוצות שהתלמידימ לא חשופימיעשה מאמצ להביא לידי ביטויבית הספר – גיוונ  . גיוונ חומרי הלימוד הנ ב המורימ והדמויות המשפיעות ו אליהמ הנ באמצעות גיוונ חדר וכבסיסימ למפגש בינ ) שוורצ ופנחסי, בלא ציונ תאריכ ( הדגשת הייחוסיות של תרבות ושל זהות כנכסימ  ; בינ חינוכ לדמוקרטיה לבינ חינוכ לחיימ משותפימ בחברה דמוקרטית ש במסגרת הקשר ההכרחי שונימ על עובדות והנמקה רציונליימ כחלופה לשיח המתלהמ ימ ויכוח המבוסס וּ בניית מיומנויות שיח, מחשבה ניתנ תפקידי גישור ותיווכ בינ עמדות נוגדות . – מיומנויות למציאת פשרות ; והשטוח ברשתות החברתיות הקיימימ במערכת כמהלכ שיסייע בקידומ מיומנויות אלה . " דיבייט " להרחיב את מהלכי ה שבוע דמוקרטיה , שיא ימי – על פי לוח השנהלחינוכ אזרחי וחינוכ לדמוקרטיהיצירת שגרות רלוונטיות  יצירת מתווימ שונימ לתגובות בבית הספר ובגנ לאירועימ אקטואליימ המתרחשימ בזירה . יוצא באלה וכ חברתי . ה טחונית, שאינמ רק בתחומ השיח הרגשי י הפוליטית, החברתית והב ביסוס לימודי הדמוקרטיה על משנתמ של מנהיגימ והוגי דעות ממגוונ הזרמימ האידיאולוגיימ והפוליטיימ  השמאל" והתמודדות עמ הפיכתו " במטרה לנתק את הקישור הנעשה היומ בינ דמוקרטיה וזכויות אדמ ובינ למוקצה . של "הפוליטי" : המורימ כתחומ דעת בהכשרותחינוכ אזרחי וחינוכ לדמוקרטיה  כניות של מוסדות ו הוספת תכנימ של חינוכ לדמוקרטיה והתמודדות עמ גזענות כרכיב מחייב בת o ( . שילוב כלימ להתמודדות עמ מציאות חברתית ודמוקרטית 2015 ההכשרה להוראה ) ברק, ה מחייב ומובחנ במסגרות שונות בלימודי תעודת ההוראה בּ לי מורכבת בחדר הכיתה ובגנ כתוכנ ענבר האמור - מתווה ודמניבמתווה ההכשרה להוראה, ( . 2020 ; הופמנ, 2016 והופמנ, ) ביאליק להיכנס לתוקפ לקראת שנת תשפ"ב, מופיעה המלצה ברוח זו בדגש על היכרות עמ החברה הישראלית ועמ המחלוקות השונות הקיימות בה . קידומ החינוכ האזרחישל מורימ לעתיד עמ חוזרי המנכ"ל הרלוונטיימ לנושא ובקיאות היכרות o ( . 2020 וחינוכ לדמוקרטיה ) הופמנ וברונ, ללא קשר למקצועחובה בתהליכי הפיתוח המקצועי של מורימ י חינוכ אזרחי וחינוכ לדמוקרטיה כרכיב  הלימוד שלהמ : קיומו של דיונ בסוגיות אזרחיות ופיתוח אקלימ דמוקרטי במסגרת צוות המורימ ולא רק בקרב o התלמידימ .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר