חלק א רקע

עמוד:10

במסמכי המדיניות הפורמליימ ) חקיקה, ת המנוסח תפיסה ב הדיונ במטרות החינוכ לדמוקרטיה לרוב עוסק אינמ מלווימ בשיח המדגיש את המ אבל לרוב בספק, מוטלת ( . חשיבותמ של אלה אינה דומה וכ חוזרי מנכ"ל ניתנ במובנ זה, במובנ האזרחי ולא רק במובנ הלאומי או הדתי . גמ השייכות של אזרחימ למדינתמ ואת הזהות והיבט זה הערכי והמהותי, מזה לומר שתפיסת הדמוקרטיה בישראל מדגישה את הצד הפורמלי שלה יותר חסר לה אתוס דמוקרטי מלכד ומגבש . במילימ אחרות, היא אינה מעוררת רגשות עזימ ו פחות מופנמ ומיושמ היא אחת ממטרות מסמכ זהלפיככ . במובנה הכללי ולא האתני או הדתיהמבוסס על האזרחות הישראלית למסגרת האזרחית ולחשיבותה שייכות תחושת כיצד מקדמימ – זה ה היבט את ה מקדמת גמ ש יצור תשתית ל כיוונ זה מחייב העמקה . ( 2017 ) פרשקר, על מגוונ הערכימ והתפיסות הקיימות בחברה הישראלית , לכולמ ביחסימ החברתיימ בינ קבוצות ובתוכ קבוצות בדגש על אמפתיה, סובלנות לאחר וקידומ הכשירויות הרב 13 . תרבותיות של התלמידימ- אכ ישראל במסמכי היסוד של מדינת המופיעימ מהלכ זה צריכ להתייחס להיבטימ החקיקתיימ והמשפטיימ מגילת העצמאות וחוק המחויבות לערכימ דמוקרטיימ במסמכימ המכוננימ, עיגונ – זו נקודת ההתחלהלא רק . מחויבות זו גמ בהיבטימ רגשיימ, זהותיימ ותרבותיימ שיבסס אכ המשכ הפעולה ראוי החינוכ הממלכתי . המעוגנימ גמ במקורות דתיימ ) יהודימ, מוסלמימ, נוצרימ ודרוזימ ( וגמ ,מ הנשענימ על ערכימ הומניסטיי במקורות פילוסופימ אוניברסליימ . לצד מגילת העצמאות וחוקי היסוד, ישראל היא גמ חלק ש הוא ההבנה אפשרי לעיגונ מסוג זה כיוונ חשיבה על העקרונות הדמוקרטיימ . מוסדות הבינלאומיימ האמונימ שותפה למקבוצת המדינות הדמוקרטיות בעולמ ו אנושיימ הקשורימ ישירות למודעות- קישור זה מאפשר לעסוק בערכימ דמוקרטיימ גמ דרכ נושאימ כלל התחממות הגלובלית המטרידה צעירימ בארצ ל איכות הסביבה ו ל כל הקשור ב פעולה אזרחית, כמו למשל לו של טכנולוגיה, של היבטימ של פרטיות, וברחבי העולמ . מגמות העתיד הגלובליות על רקע מגפת הקורונה ) ולערכימ דמוקרטי ה רווחה ( מחייבות חשיבה על ההשפעה האפשרית שלהנ על המחויבות למשטר של בריאות ו . לאורכ זמנ מ ועל היכולת לשמר אות דמוקרטיימ , הסעיפ העוסק במטרות החינוכ 3591- תשי"ג , חוק חינוכ ממלכתישל 2 חינוכ לערכימ דמוקרטיימ מוגדר בסעיפ האוניברסליימ של הנחלת החינוכ האזרחי מהיבטיה במובנ זה סעיפי החוק הרלוונטיימ שמימ דגש על הממלכתי . חיימ יצירת תשתית נדרשת ליכול לשמשמ ומימוש התייחסות לאוריינות אזרחית,בכלל זה, לכלל התלמידימ כמדינה דמוקרטית . קבוצות במדינת ישראל מגוונ משותפימ של כי מטרות החינוכ הממלכתי הנ בינ השאר : 2 החוק קובע בסעיפ דיונים שונים על דמות הבוגר הרצוי של מערכת החינוך התקיימו לאורך השנים . במשרד החינוך, באגף בכיר 12 ועוסק בין השאר גם בדמות הבוגר או הבוגרת הרצויים למערכת 2030 לתכנון ואסטרטגיה מתקיים מהלך שכותרתו חות, כמו למשל איגרת מנכ"ל משרד החינוך לשעבר, שמואלהחינוך . לצד זאת, ניתן למצוא מסמכים פורמליים פ , שכותרתה "דמות הבוגר הרצוי" . 2017 אבואב, מנובמבר לדוגמה, מרכז אקורד, "לחיות יחד" ומכון שחרי ת, העוסקים בקידום תחומים אלו בחברה בישראל . 13 10 12 מטרות החינוך לדמוקרטיה במערכת החינוך . 4

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר