חלק א רקע

עמוד:9

ודוחות ( ; א 2016 מבקר המדינה ) דוח ו ( 2009 סלומונ ) - דוח עיסאווי דוחות של גורמימ ממשלתיימ כמו השנימ : ביאליק , ( 2015 שפיגל כהנ ) , ( 2015 ברק ) , ( 2009 ברק ועופרימ ) של גופי מחקר ועמותות בחברה האזרחית כמו שעסק בלימודי היהדות במערכת , הוגש במקביל לדוח שנהר דוח קרמניצר ( . 2016 הלפרינ ) ו ( 2016 והופמנ ) ולמצוא בשלב – יהודית ודמוקרטית – הגדרת המדינה ב החינוכ . שני הדוחות ביקשו להתמודד עמ שני הבסיסימ מהלכ יישומי זה לא הבשיל בסופו של דבר . כאמור, בהקשר זה . ביניהמ היישומ את הזיקות המתבקשות מהלכי מדיניות נוספימ שלא הוגדרו מהלכימ לקידומ חינוכ אזרחי וחינוכ לדמוקרטיהבשנות האלפיימ קודמו שנכתבה 8 , כנית "התפיסה המערכתית לחינוכ ערכי" ותה . למשל, והומניסטיימ מיי אכ עסקו בערכימ דמוקרט לפתח אצל התלמידימ זהות לאורהייתה התוכנית מטרת והופצה בתקופת כהונתו של גדעונ סער כשר החינוכ . , ופיעה בכותרת התוכנית מ לא ערכי המורשת היהודית, הציונית, הישראלית וההומניסטית . המילה "דמוקרטיה" ציינ התוכנית על שערכימ הומניסטיימ בוודאי עומדימ במרכזה של הדמוקרטיה . דוח ההערכה של ראמ"האפ חס לככ "שאחוזימ בודדימ בחרו ערכימ אוניברסליימ כמו צדק תיי ה , אכ ממנה את שביעות הרצונ של בתי הספר שר החינוכ שי פירונ בשנת שיזמ המהלכ המערכתי 9 ודמוקרטיה" כמוקד העיסוק של התוכנית הבית ספרית . ולעודד קבלה של השונה והאחר . ביקורת רבה נמתחה ת "האחר הוא אני" ביקש לקדמ היכרות בינ קבוצו 2014 לא לווה בתשתיתה שהמהלכ ית הביקורת היעיקר . 6102- זה בדוח מבקר המדינה ב מהלכ יישומו של על ובעיקר לא באמת עסק "באחר שאינו , מתאימה ליישומ ) תקציב למשל ( ושבפועל יישומו נשאר מצומצמ יחסית לחוק החינוכ המיוחד 11- התיקונ ה . של תלמידימ עמ מוגבלות ועמ צרכימ מיוחדימאחרות אלא התמקד באני" לאור הפניית משאבימ רבימ לקידומ נושא ההכלה במערכת החינוכ . 10 , העצימ מגמה זו 8102-ב התקבל בכנסת ש את גבולות חופש הביטוי שלללמידה משמעותית" להגדיר מחדשהלאומית במסגרת "התכנית גמ הניסיונ בנושאימ פוליטיימ או לעסוק במחלוקת ימ שנוי על נושאימ שיח להמ להביע עמדות ולנהל מורימ ולאפשר אוריינות אזרחית ופוליטית דווקא שקידמ מהלכהיה ולא למורימהדרוש הביטחונ את הצליח להעניק לא בכיתה חוששימ שני מצד ו אינמ מכירימ את החוזרמורימ רבימ מצד אחד אחת הבעיות היא ש 11 . תלמידימ בקרב ה ) ראו גמ אבושאלת גבולות השיח מורכבת עוד יותר בה במיוחד במערכת החינוכ הערבית, ש , מהשיח הציבורי המטה לחינוכ אזרחי ולחיימ משותפימ הפועל במסגרת המזכירות הפדגוגיתאומנמ . ( 2009 עסבה ואבישי, - עדיינ מדובר חינוכ אזרחי על כל רכיביו, אכ ל כניות והשתלמויות רבות בנושאימ הקשורימ ו מפתח ומקדמ ת יש התייחסות מסוימת לחינוכ האזרחי 0202- בתוכנית החומש שכתיבתה החלה בגמ . פעילויות לבחירה ב בסיס ראשוני ב מדובר מתעכבת בשל משבר הקורונה, אכ בה המנוסחת והצורכ בו . תוכנית הפעולה הנדרשת בדוח מחקר של גמ משנה תוקפ הקיבל טיה ר שוליות החינוכ האזרחי והחינוכ לדמוק שיכול להתרחב בהמשכ . כניות הלימודימ למאה ו היוזמה למחקר יישומי בחינוכ שנכתב במסגרת עבודת ועדה שעסקה בהתאמת ת ( . 87 - 91 : 2020 ) זוהר ובושריאנ, 12-ה משרד החינוך, מינהל חברה ונוער . ,התפיסה המערכתית לחינוך ערכי"" 8 . 6משרד החינוך, ראמ"ה, עמ' ,"רכתית לחינוך ערכי בשנה"ל תשע"ההערכת התוכנית לקידום התפיסה המע" 9 מתקיים כחלק ממהלך מערכתי המקדם הכלה של תלמידים עם מגווןלחוק החינוך המיוחד 11 תיקון מס' של יישומו 10 מטרת מהלך ההכלה וההשתלבות המיושם במערכת החינוך היא מתן מענה מותאם לצורכי . "במוסדות החינוךצרכים פדגוגיים מותאמים, באופן שיאפשר – התלמידים במסגרות החינוך הרגילות ובאחריותן, תוך יישום עקרונות פסיכו " . משרד החינוך,כשאר בני גילםלהם להיות חלק בלתי נפרד מהחברה, ללמוד למידה משמעותית, להתקדם ולהתעצם המינהל הפדגוגי, אגף א', חינוך מיוחד . השיח : התכנית הלאומית ללמידה משמעותית, " 2016 דצמבר , 0012 הוראת קבע מס'משרד החינוך,חוזר מנכ"ל, 11 . השנויים במחלוקת"החינוכי על נושאים 9

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר