חלק א רקע

עמוד:8

נבדלות במעמדנ ובמידת האוטונומיה גמ מערכות החינוכ השונות 5 . ובמימונ חלקי ומלא של משרד החינוכ העובדה שהתשתית האזרחית מלבד מנ הצד השני . , מידת הפיקוח המופעלת עליהנ בו, מצד אחד , הניתנת להנ מבנה , מיקומ הארגוני בתוכ מערכת החינוכ ל ליה קשורה גמ וההתייחסות א המשותפת אינה מוסכמת על כולמ לאורכ השנימ נעשו . זה למעשה מונע היכרות בינ הקבוצות ומעצימ את הניכור והחשדנות כלפי האחר והשונה שונות בניסיונ להתמודד עמ מציאות זו ובעיקר לקדמ מהלכי מדיניות ישירימ ועקיפימ של חינוכ אזרחי פעולות . לדמוקרטיה וחינוכ ישיר מעניינת לניסיונ לקדמ מדיניות חינוכ לדמוקרטיה באופנ ה דוגמ היא 4891- פעילות משרד החינוכ ב שר החינוכ יצחק נבונ, , חינוכ לדמוקרטיה ל יש צורכ דחופ בשינוי עומק בכל הקשור ש בנה הה על רקע : מחייב ו בתשובה הנכנס, קבע את החינוכ לדמוקרטיה כיעד מרכזי במערכת החינוכ . ככ למשל הציג זאת נבונ בכנסת לשאילתה של חבר הכנסת אהרונ הראל : ההתמודדות החינוכית היא מבחנ מוסרי לעמנו, שידע רדיפות, גירושימ שנאה ואפליה וחתר של הקצנה אינה רק נחלת מערכת החינוכ אלא הלכילהומניזמ ולשלומ, לחרות ולשוויונ . התופעה רוח כגונ אלו קיימימ לצערנו הרב, בחברה בכללותה ואילו מערכת החינוכ נחלצת לפעול כנגד הלכי 6 . רוח אלה החודרימ אליה מבחוצ ברוח המדיניות החינוכית לעיצוב תורגמו לפעולה של שר החינוכ והמ לא נשארו ברמת ההצהרות,דברימ אלו החוזר 7 . גילאי הכרחי ומחייב- שהגדיר את החינוכ לדמוקרטיה כמהלכ רב " הוראות קבע " , למשל בחוזר מנכ"ל זו הגדיר במטרותיו את הצורכ "ליצור אדמ אוטונומי, בעל עשייה חברתית, המכבד את כללי הדמוקרטיה, המכיר חברה וכלליה" . בשנות התשעימבפלורליזמ ונוהג בסובלנות ומכיר בחובתו של הפרט לקיימ את חוקיה של ה ככ, למרות המחויבות הברורה לקידומו של ( . 2020 וברונ, החוזר ולא הוגדר חוזר אחר במקומו ) הופמנ בוטל החינוכ לדמוקרטיה לא נוצרה התשתית שתאפשר את המשכיותו של המהלכ לאורכ השנימ . במערכת החינוכ בקידומו של חינוכ אזרחימאז שנות התשעימ של המאה העשרימ התכנסו ועדות שונות לדיונ עדה בראשות פרופ' מרדכי קרמניצר ו חינוכ לדמוקרטיה . המהלכ המשמעותי ביותר היה הו על בדגש , הישראלית פורסמ ואושר בשנת וועדה ה של על ידי שר החינוכ דאז פרופ' אמנונ רובינשטיינ . הדוח הסופי 3991- שמונתה ב המידע המחקר ו הנושא . עמ זאת, דוח של מרכז מ במערכת החינוכ בסיס לקידו משמש זה . עד היומ דוח 1996 ( מאשרימ את מה שוועדות א 2016 ( ודוח מבקר המדינה ) מבקר המדינה, 2007 ) וורגנ, 2007 של הכנסת משנת שונות במשרד החינוכ ובחברה האזרחית מתריעות עלי ו . למרות אישורו של דוח קרמניצר, רוב ההמלצות הטענה היסודית של הדוח הייתה שחינוכלא בכלל המערכת . באופנ מעד היומ שלו לא יושמו המרכזיות אזרחות ה כבר בגיל הגנ ולא רק בשיעורי בהנחלתו לדמוקרטיה חייב להיות חלק ממכלול שלמ שצריכ להתחיל ולטימ לאורכ המלצה מרכזית זו כאמור לא יושמה, והמלצות ברוח זו חזרו על עצמנ בדוחות נוספימ ב בתיכונ . – חינוך ממלכתי , מסמך זה מתמקד במערכת החינוך הממלכתית על כל רכיביה : חינוך ממלכתי רגיל ) יהודי וערבי ( 5 חרדי אינו כולל את כלל התלמידים החרדים הלומדים במוסדות שאינם – חרדי . החינוך הממלכתי – דתי וחינוך ממלכתי . 8102חזן, – קציר ולטם פרי ראו חלק אינטגרלי מן המערכת החרדית . . 15 9 - 15 8' עמ , 4 / 15450 גל ארכיון המדינה, 6 . 1985 ", החינוך לדמוקרטיה"חוזר מיוחד ה', משרד החינוך והתרבות,, מנכ"ל חוזר 7 8

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר