חלק א רקע

עמוד:7

בהיעדר תשתית רחבה בימי שגרה המקדמת שפה אזרחית ותרבות פוליטית ואולמ 2 . ובשיעורי חינוכ 3 . ולאורכ זמניסודי פלורליסטית, התמודדות זו אינה נותנת מענה הגיע לשיאו כאמור ו , 8102- על רקע חקיקת חוק הלאומ ב גמ המתח בינ רכיבי הזהות של מדינת ישראל התחדד משבר הקורונה, המשבר והשלטונ רשויות תפקיד על פוליטי ה ויכוח הו תכופות, ה בחירות ה על רקע מערכות הוא הוויכוח על הזירה ו . אחד המאפיינימ הבולטימ המלווימ תהליכימ חברתיימ אל 2020 הכלכלי ומחאות קיצ ומהמ הערכימ הרצויימ . ויכוח זה אינו מתקיימ רק בינ כותלי , מי מלמד , לומדימ איכ החינוכית : מה לומדימ, פעולות ההחרפה של אקדמיה . אנשי ו משרד החינוכ, אלא שותפימ לו גמ מכוני מחקר, ארגוני חברה אזרחית מאז לוקת כפוליטי ושנוי במח ואזרח נרחבות לצמצומ חופש הביטוי במערכת החינוכ וזיהוי הדיונ בזכויות אדמ הגבירו את הצורכ הנוכחי בחשיבה מחודשת ומותאמת על חינוכ אזרחי וחינוכ ראשית שנות האלפיימ . 12- לדמוקרטיה במערכת החינוכ הישראלית במאה ה תהליכי חינוכ אזרחי מעסיק קובעי מדיניות וחוקרימ לש נושא החינוכ לדמוקרטיה כתחומ דעת פדגוגי בהקשר ; 2015 , שפיגל כהנ ) פרקטיקות להנחלת הנושא ב המחקר המגוונ בנושא עוסק בפדגוגיות ו 4 . רבות במדינות ; ( ; 2003 Cohen, 2019 Youniss Kahne and Westheimer, ; 2011 , ; 2017 מכונ מופ"ת, ; 2016 דרמוני שרביט, בבסיס תוכניות העומדימ בפער ההולכ וגדל בינ הערכימ – ובשנימ האחרונות ; בשאלות של מדיניות והטמעתה Banks, ; 2017 ) החותרת תחת ערכימ אלו לחינוכ אזרחי וחינוכ לדמוקרטיה לבינ התרבות הפוליטית והחברתית ( . בישראל הנושא נחקר בעיקר בהקשר של לימודי האזרחות 2019 Fay and Levinson, 2017 ; Westheimer, כהנ והרמנ, ) פדגוגיות של חינוכ לדמוקרטיה וחיימ משותפימ פרקטיקות לש ( ובהקשר 2015 ; כהנ, 2004 ) טסלר, עסק בתהליכי עיצוב המדיניות מועט בלבד מחקר . ( 2016 ; חסנ, 2015 ; שפיגל כהנ, 2015 ; קרמניצר ופוקס, 2015 שדה רב בנוגע לחינוכ לדמוקרטיה,, נוצר מצב שבו לצד ידעבעקבות זאת שלא בהקשר למקצוע האזרחות . בדוחות מדיניות רבימ לאורכ השנימ, העיסוק בנושא ו חשיבות הנושא והצורכ בהטמעתו והצפת הסכמה בנוגע ל ההמלצות אושרו לאורכ אפ שמקצת החינוכ לדמוקרטיה נשאר שולי וכמעט חסר השפעה על החברה בישראל, השנימ ויושמו באופנ חלקי . א הפיצול של מערכת החינוכ ו הגורמימ המשפיעימ ביותר על מדיניות החינוכ לדמוקרטיה בישראל האחד המחנכות לאורמ של ערכיממגיל הגנ ועד לכיתה י"ב פיצול זה יוצר מערכות חינוכ שונות זרמימ . - לזרמימ ותת באחריותה של מערכת החינוכ הישראלית המ החינוכ כל זרמיעל פי חוק ש אפ , שונימ ולתפיסה אזרחית שונה , פברואר 6תשע"ב / ", בשבט כ"ב - ערכת למידה לקראת יום גוש קטיף " , משרד החינוך, מנכ"ל חוזר ראו למשל 2 . 2012 2011 ; שגיא ושטרן, 2005 סרוסי, – ויניצקי ראו גם 3 “ וארFrom Civic Education to a Civic Learning למשל סקירה מקיפה שנכתבה בארצות הברית בנושא זה 4 Ecosystem : A Landscape Analysis and Case for Collaboration, 2019 ” 7 מצב המחקר . 2 מהלכי מדיניות מרכזיים : מדיניות חינוך לדמוקרטיה בישראל . 3

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר