חלק א רקע

עמוד:6

שאלות מבליט הקורונה מגפת בצל ו הרצופות בחירות ה מערכות שלוש לנוכח המשבר הפוליטי והחברתי מימוש זכות לגיטימית המוניימ של מחאה המ האמ ביטויימלמשל, הקשורות ביחסי השלטונ והאזרחימ : תקנות חירומ שניתנ להטיל ? מישל גבולות ה מהמ ? כרעת הבוחר ובשלטונ הרוב ה מובהקת או שהמ פוגעימ ב עד כמה ניתנ לפגוע בזכויות אזרחיות כדי לפעול בעת חירומ ? אותנ ? ואמור לבקר מי ההחלטות ? את אמור לקבל חשיבות התשתית החינוכית האזרחית של אזרחי העתיד . מבליט את ש שאלות מורכבות המזמנות דיונ מדובר ב חינוכ מעמיק לחשיבה ביקורתית הכרחי לעצמ העלאת השאלות הללו . הימנעות ומיאוס מכלפוליטי בישראל : ה כלכלי ו ה למשבר הבריאותי, שונות מדגימ שתי תגובות 2020 קיצ ראו ) התארגנויות אזרחיות מגוונות למחאה ולפעולה אזרחית , ולעומת זאת ; פעולה פוליטית אזרחית חינוכ אזרחי וחינוכ לדמוקרטיה יכול וצריכ לקדמ את יכולתמ של האזרחימ להבינ את . ( 1970 Hirschman, החברה , יתרה מזולשאול עליה שאלות ולהתארגנ בתוכה לצורכ רווחתמ . המציאות החברתית והפוליטית, וגמ , המלחמות מורגלת בשיח של חירומ ומתגייסת בעת הצורכ להתמודדות עמ משברימהישראלית למודת דווקא בשל ככהמשבר הנוכחי, שאינו ביטחוני, מלווה בשפה המוכרת לנו מזירות המלחמה והביטחונ . אבל והיא חייבת להיעשות על ידי אזרחימ שיש להמ , היכולת להבינ ולמפות את המציאות מתחדדתשל חשיבות ה זו מתחדדת חשיבות ( . 2020 ) הופמנ, שיח בנושאשל תודעה דמוקרטית מפותחת שנרכשה בשנימ של חינוכ ו . בימי שגרהלפגוע בזכויות אדמ ואזרח מעבר למה שמוצדקעולה לעיתימ הצורכ בהנ ש בתקופות משבר וחירומ והבנה , מודעות ידע מחייבת ,מידתית לא ו מוצדקת לא לפגיעהומוצדקת מידתית פגיעה בינ להבחינ היכולת 1 . האזרחימציבור בקרב המתאפיינת במחלוקת קשה בינ תפיסות בחברה את, חיזוק החינוכ לדמוקרטיה אינו צורכ ייחודי רק לעת הז יהודית זהותה של מדינת ישראל כמדינהמבנה המשטר הדמוקרטי ויחסי הכוחות בינ רשויות השלטונ ועל על בשנות השמונימ של המאהככ, ללמד אותנו לקח דומה . ודמוקרטית . ההיסטוריה הפוליטית בישראל יכולה ) אכ לא הסתיימ ( ו הגיע לשיא ש חברתי ופוליטי , כלכלי העשרימ חוותה החברה הישראלית התמודדות עמ משבר מרכזי סוכנ משמשת מערכת החינוכ ברציחתו של ראש הממשלה יצחק רבינ . המבט ההיסטורי מלמד כי 5991-ב מציפימ שאלות הקשורות לזהותה היהודית ש משברימ חברתיימ לנוכח בניסיונ להתמודד עמ הצרכימ העולימ והתבטאויותיו לכנסת , בעקבות כניסתו של הרב מאיר כהנא 5891-ב והדמוקרטית של המדינה . ככ למשל, קיומ על סדר - את נושא החינוכ לדמוקרטיה ולדו העלה יצחק נבונשר החינוכ והגזעניות,דמוקרטיות- האנטי העמדה ה ואפ 2011 קיצ ה החברתית של מחא ה אירועי משבר כמו רצח יצחק רבינ, ההתנתקות,היומ החינוכי ; את שאלת ההתמודדות של מערכת החינוכ עמ התיווכ העלו ( 2015 ( וראש ממשלה ) 2011 לדינ של נשיא מכהנ ) התמודדות זו מתמצה בהצעות למערכי שיעור בימי לוח , אירועימ אלה . לרוב לש בהקשר ימ והעיבוד הנדרש הטלת לנוכח חירום במצב דמוקרטית בחברה והאזרח האדם זכויות עלהדיון התחדד זה מסמך כתיבת סיום מייד ב 1 חשובה פופוליסטיותמגמות שלעמוקה הבנה . עליהן המרחק מגבלות והחלת ההפגנות הגבלת , השני המלא הסגר ; רון, שני 2020 ראו יוסף, . הנדרש להטמעת חינוך אזרחי וחינוך לדמוקרטיה מהמארג חלק היא ו, זה בהקשר . 2020 , וקרמניצר 6 חינוך לדמוקרטיה ומשברים פוליטיים . 1

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר