מבוא

עמוד:14

14 מחקר מדיניות 194 | אנגלית שפה זרה • המאפיינים הייחודיים של לימודי האנגלית בחברה החרדית, בהשוואה למקצועות הליבה האחרים . כפי שאבקש להראות במחקר, יש הבדלים מהותיים בין היחס של החברה החרדית לאנגלית ובין יחסה למקצועות אחרים . ייחודיות זו מתבטאת בהיקף לימודי האנגלית ( בהשוואה למקצועות אחרים ) , ברמת המיומנות בה, בסיבות להתנגדות ללימודי המקצוע ומשכך גם בשינויים הנדרשים כדי לחזק את לימודי האנגלית בחברה החרדית . אפיון של היבטים אלו דורש התייחסות ספציפית ומעמיקה לתחום האנגלית . • הקושי ללמוד שפה בגיל מבוגר . לימודי שפה שונים במהותם מלימודים המבוססים בעיקר על הקניית ידע ( מדעים, היסטוריה ) או על כישורים לוגיים ( מתמטיקה ) , ובשל כך קשה יותר להשלימם בגיל מבוגר . ילדים ונערים נמצאים בשלבים מוקדמים של התפתחות השפה והם פתוחים יותר להקשבה, תקשורת וקלט של שפה ממקורות שונים, ולכן גדלה חשיבות הדיון בלימודי האנגלית במערכת החינוך החרדית . 1 הדיון בנושא לימודי הליבה בחברה החרדית – והאנגלית בפרט – ממוקד בעיקר בבנים, מכיוון שברוב המובהק של מוסדות החינוך החרדיים לבנות השפה האנגלית נלמדת . מכיוון שמחקר זה אינו עוסק רק בהיקף לימודי האנגלית אלא גם ברמת המיומנות, הוא יעסוק בהרחבה גם בלימודי האנגלית של הבנות החרדיות, ולא רק באלה של הבנים . להלן מוצגים פרקי המחקר : פרק 1 עוסק בהיקף לימודי האנגלית במערכת החינוך החרדית . פרק 2 בוחן את גורמי המעטפת החינוכיים : כוחות ההוראה, תוכנית הלימודים וספרי הלימוד . פרק 3 מציג את רמת המיומנות של חרדים באנגלית בהשוואה ליהודים לא-חרדים, ופרק 4 בוחן את ההשפעות של רמת המיומנות על ההשתלבות של חרדים בהשכלה הגבוהה ובשוק התעסוקה . שני הפרקים העוקבים מבקשים לבחון את מקומה ומעמדה של האנגלית בחברה החרדית במישור האידיאולוגי-חברתי : פרק 5 עוסק ביחס לאנגלית בחברה החרדית ובסיבות להתנגדות ללימודי אנגלית, ופרק 6 מציג עמדות של הציבור החרדי הרחב ושל מנהלים ואנשי חינוך בכירים באשר לאפשרות לקדם לימודי 1 מחקרים רבים הראו כי קל יותר ללמוד שפה שנייה בגיל צעיר . ראו למשל Johnson and Newport, 1989

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר