תקציר

עמוד:8

8 מחקר מדיניות 194 | אנגלית שפה זרה שונה . % 58 מהבנים בחינוך היסודי החרדי לומדים במוסדות המחויבים ללמד אנגלית בהיקף מלא או חלקי ומתוקצבים לצורך כך, אך בפועל רק % 24 מההורים החרדים מדווחים שבניהם לומדים אנגלית בבית הספר . למרות זאת, משרד החינוך ממעט לקזז מתקציבם של בתי ספר שאינם מלמדים אנגלית כנדרש מהם אף שיש לו הסמכות לכך . מחקרים מדגמיים מראים כי במקצועות ליבה אחרים – ובראשם מתמטיקה – שיעור הלומדים מקרב הבנים החרדים גבוה בהרבה . כמו כן, שיעור הבנים החרדים שלומדים אנגלית בבית הספר מצוי בירידה לאורך השנים : לעומת % 24 מהבנים הלומדים כיום, בקרב חרדים בוגרי חינוך חרדי מעל גיל 45 השיבו % 54 כי למדו אנגלית בילדותם בבית הספר, ובקרב גברים חרדים בגילים 35 – 44 היה השיעור % 40 . באשר לחינוך העל-יסודי, % 78 מהבנים החרדים לומדים במוסדות חינוך תרבותיים ייחודיים, שהם למעשה ישיבות שאינן מחויבות כלל בלימודי ליבה, ובכללם אנגלית . אין מידע מסודר על היקף לימודי האנגלית של שאר הבנים החרדים ( % 22 ) , אך יש אינדיקציות ברורות לכך שחלקם אינם לומדים אנגלית, אף שהמוסדות שבהם הם לומדים מתוקצבים לצורך כך, או שהם לומדים אנגלית בהיקף חלקי בלבד . החרדים גם ממעטים לגשת לבחינות הבגרות באנגלית : בשנת 2019 ניגשו לבחינת הבגרות באנגלית רק % 6 מהבנים ו- % 34 מהבנות . עם זאת, בקרב הבנות ניכרת עלייה בשיעור זה בשנים האחרונות . גורמי המעטפת : כוחות ההוראה, תוכנית הלימודים וספרי הלימוד בכלל מערכת החינוך יש מחסור במורים המוכשרים ללמד אנגלית, אך במערכת החינוך החרדית התופעה בולטת אף יותר . הבעיה של מחסור במורים מוכשרים ללמד את לימודי החול, ובכללם אנגלית, דומיננטית במיוחד במוסדות החינוך לבנים . גם כאשר הגברים החרדים הם בעלי תעודת הוראה, בדרך כלל התעודה שלהם ממוקדת במקצועות הקודש . לדברי מבקר המדינה, אף שהמדיניות של משרד החינוך היא לנסות למנוע ככל האפשר העסקה של מורים שלא בהתאם להשכלתם, מדיניות זו אינה מיושמת בחינוך החרדי . למעשה, בחינוך החרדי לבנים מקובל שמורה אחד מלמד את כל תחומי הדעת . מכיוון שיש מורים שאינם יודעים כלל אנגלית, מתבקש לעיתים מורה אחר, שמכיר את השפה, ללמד את המקצוע .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר