הקדמה

עמוד:11

11 מדינת הממון : כסף, כוח, גלובליזציה, גלות וגאולה ניסיון לקרוא את המ ע ש ה מ ב ע ל ת פ י ל ה כדיסטופיה רבת פנים של העולם הסובב אותנו . תיאורה הגרוטסקי של מדינת הממון מקביל לתהליך עלייתו של הקפיטליזם הבינלאומי המודרני, תהליך ששורשיו נעוצים בתקופתו של ר' נחמן אך למיצויו השלם הגיע רק במאה ה - 21 . כיצד היה מגיב ר' נחמן על השימוש שאני מנסה לעשות בסיפוריו להבנה חברתית או פוליטית של המציאות ? ר' נחמן פעל בעולם שעמד על סף המודרניות, עם ניצנים של השכלה ושל חילונות . הוא לא נטה לכתוב במפורש את מחשבותיו על אירועים עולמיים וכלליים ולא הכיר את הסוציאליזם, את הציונות או את הלאומיות המודרנית . יחסו לעולם החיצוני בכלל ולתנועת ההשכלה בפרט היה מסויג, אירוני וביקורתי . אף על פי שהוא עצמו ראה לנכון לקיים קשר הדוק עם המשכילים של דורו והתעניין מאוד בחדשות מכל סוג, תלמידיו הונחו להתמקד בעבודתם הדתית, ללמוד הלכות, להרבות בהתבודדות ובתפילות ולשמור על אמונתם התמימה לנוכח גל המודרניות הגואה . יחד עם זאת ניתן לומר כי החלוקה בין הרובד החיצוני - חברתי לרובד הפנימי - קיומי היא במידה רבה מלאכותית, וטשטוש הגבולות הזה מאפיין את ר' נחמן ככותב . הנחת היסוד של הפירוש הזה היא שבמ ע ש ה מ ב ע ל ת פ י ל ה , ר' נחמן יורד אל שורשי המציאות האנושית על כל רבדיה . כך למשל, תאוות הממון, המתוארת כאן בפירוט רב, איננה תאווה פשוטה . כפי שנראה בסיפור, ההתמודדות עם הממון מצריכה הבנה של העבר האנושי המֶטה - היסטורי, ובמקביל, פנייה אל המקומות העמוקים והנסתרים שבנפש . בקריאה זו במ ע ש ה מ ב ע ל ת פ י ל ה , אני בוחן את תפיסתו של הממון כביטוי עמוק לדמיון האנושי ובסופו של דבר כחלק מרכזי בתהליך הריפוי והגאולה של המציאות כולה . כפי שיפורט בהמשך, מערכת הממון המתוארת בסיפור מושרשת בתפיסת המציאות האנושית ובמה שר' נחמן כינה במקום אחר ( שיחות הר"ן , שטרנהרץ תשנ"ב, ו' ) "כוח המדמה" . וכך כותב רבֵּנו על היצר הרע - המדמה :

הוצאת גמא


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר