מבוא

עמוד:12

12 ארבעת מחוללי הקדוּשה מחולל הקדוּשה הראשון הוא יוצא הדופן הנשגב , שכּן תנאי לקדוּשה הוא השוני מהחולין . לכל האתרים שנבדקו במסגרת מחקרי הקודמים יש מאפיין יוצא דופן . לדוגמה, בכותל המערבי המאפיין יוצא הדופן הוא גודלן של האבנים . אילו אבני הכותל היו אבני בניין רגילות, הוא לא היה נתפס בדמיון היהודי העממי בצורה כה גורפת והאתר היה מאבד מהכריזמטיות שלו . האדריכל יוסף שנברגר, שתכנן את רחבת הכותל, קלט באופן אינטואיטיבי עד כמה חשוב להדגיש את המאפיין יוצא הדופן הזה, ולכן הנמיך את רחבת התפילה כדי ששני טורים נוספים של אבני ענק 3 יתגלו . מחקרים מלמדים כי אירועים יוצאי דופן מחזקים את הנטייה הדתית וכך, למשל, סערות לא-צפויות של ברקים ורעמים הובילו לעלייה במספר הדיווחים של מטיילים 4 ההסבר שנתנו החוקרים הוא שאירועים על חוויות על-חושיות ותחושות דתיות . כאלה גורמים לאנשים להתבונן על המציאות מחדש, באופן אחר . אלא שיוצא הדופן לא בהכרח מחולל קדוּשה ; הוא עלול לחולל גם אימה, כמו, למשל, במקרה של ה“אלביתי“ ( The Uncanny ) . כך או כך, זהו פתח שדרכו הנומינוזי נכנס אל 5 בחרתי לכנותו “נשגב”, מכיוון היומיומי והשגרתי, והוא קשור בזיכרון של מקום . שהחוויה הדתית היא בדרך כלל ידידותית ונעלה, והדבר מאפשר לאדם להיפתח וליכולותיו הרדומות - להתעורר, כך לפחות לפי הפילוסוף, ההיסטוריון והפסיכולוג 6 האמריקאי ויליאם ג’יימס ( ,William James 1842 - 1910 ) . יוצא הדופן הנשגב הוא מחולל קדושה הכרחי מכיוון שנדרש דבר מה שיעורר את 3 . שמואל בהט, "'להבדיל בין קודש לחול' : עיצובה של רחבת הכותל המערבי אחרי מלחמת ששת הימים ומשמעויותיו", קתדרה 174 ( תש"ף ) , עמ' 155 - 181 . 4 . Benjamin Beit - Hallahmi and Michael Argyle, The Psychology of Religious Behavior, Belief and Experience, London : Routledge, 1997, p . 84 Dylan Trigg, The Memory of Place : A Phenomenology of the Uncanny, Athens, 5 OH : Ohio University Press, 2012, pp . 12 - 17 6 . ויליאם ג'יימס, החוויה הדתית לסוגיה : מחקר בטבע האדם, תרגם : יעקב קופליביץ, מהדורה שנייה, ירושלים : מוסד ביאליק . 1959 , עמ' 170 . בעיניי המתבונן - מבוא

הוצאת גמא


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר