מבוא

עמוד:10

10 אותם, מתייחסים אל העולם דרכם, ומלבישים אותם בתבניות ארכיטיפיות הקיימות בתוכנו . קידוש מקום נתפס בחוגים רבים כעבודת אלילים, ועם זאת, המחקרים מלמדים כי הקשר ההדוק שבין אדם למקום קשור לתפיסה העצמית, לזיכרון ולאופן שבו פועלות ההכרה והמוּדעוּת . ואם נרחיב את ההבנה הזו נתחיל להבין כיצד מקום קדוש כריזמטי יכול להשפיע על הופעת חוויית הקדושה באדם . מטרת הספר שלפניכם היא לא רק לתאר את המאפיינים של מחוללי הקדושה במקומות קדושים כריזמטיים שאתם כולכם מכירים, אלא ראשית דבר להסביר כיצד הם משפיעים על האדם, למה מהדהד בו מחולל קדוּשה זה או אחר . הבנת אופן התפיסה של האדם את המקום הקדוש, תאפשר להבין טוב יותר מדוע אנשים מקדשים את הכותל המערבי, לדוגמה . אמנם לכותל חשיבות היסטורית ודתית והוא מייצג את בית המקדש ואת הכיסופים לגאולה, אבל יש בו משהו אחר שלא שמו לב אליו עד עכשיו, והוא זה שעזר להפוך אותו לכריזמטי בעשורים האחרונים . ברחבה שנבנתה למרגלותיו ובאופן סידור האתר, הוכנסו בו מחוללי קדוּשה, וכך גם בכיפת הסלע וכנסיית הקבר . בשלושה האתרים יש מחוללים דומים של קדושה שהופכים את שלושתם בצורה זו או אחרת לכריזמטיים . הכותל המערבי הוא דוגמה טובה לחידוש שמביא הספר, מכיוון שנקודת המוצא של רובם המכריע של המאמרים שנכתבו על הכותל עד כה היא היסטורית, פוליטית, דתית הלכתית, ואף חברתית או תרבותית . במחקרי הקודמים בדקתי מאפיינים של קדוּשה בכותל, בהם ציר עולם שציין מירצ’ה אליאדה, שאליו מתייחסים גם חוקרים אחרים במידה זו או אחרת . החידוש בספר שלפניכם הוא בהעמקת ההבנה של האופן שבו המאפיינים של המקום הקדוש כגון ציר עולם פועלים על האדם, מעצבים את תפיסתו את הסביבה, ולא רק באופן סמלי . כיצד המחוללים מעצבים את המסננת ( משקפת ) שדרכה אדם קולט את סביבתו . הספר מתאר את האופן שבו מפעיל מקום קדוש כריזמטי את חוש הקדוּשה באדם בעזרת מחוללי הקדוּשה הנכללים בו . ויש להזכיר, שוב, כי לא בכל אדם, אלא בעיקר במי שיש להם מערך תפיסה מתאים והם פתוחים לכך בזמן השהות במקום . וכמובן, לא בכל אחד באותה הדרגה . מאפיינים מסוימים, המופיעים בקשר שבין אדם למקום, עוזרים לעורר את חוויית בעיניי המתבונן - מבוא

הוצאת גמא


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר