מבוא

עמוד:7

7 בעיניי המתבונן - מבוא 1 הספר שלפניכם טוען שבנוסף לחשיבותם הדתית, לחיקויים בכנסיות באירופה . הלאומית והתרבותית, שאין חולק עליה, יש בכל אחד מהם בנפרד ובשלושתם ביחד מאפיינים שעוזרים לפופולריות שלהם, דברים שלא שמים אליהם לב בדרך כלל, בבחינת ה“אחרון שיודע שהוא במים הוא דג הזהב“ . שלושה מקומות נוספים שאליהם הספר מתייחס מפורסמים וידועים לא פחות בקרב הקהלים שקשורים אליהם, והם המקדש והגנים הבהאיים בעכו, שהם המקום הקדוש ביותר בעולם למאמיני הדת הבהאית ; קבר הנביא שועייב, המקום הקדוש ביותר לבני העדה הדרוזית ; וקבר רשב“י ( רבי שמעון בר יוחאי ) בהר מירון, מקום ההילולה היהודית ומקור תורת הקבלה החשוב ביותר . גם הם, בדומה לכותל, כנסיית הקבר וכיפת הסלע, אתרים גדולים ומורכבים שנבנו בתכנון “חופשי” . ארבעה האתרים האחרים הם : קבר רבי מאיר בעל הנס בטבריה שנבחר בזכות תכונות הנס שנקשרו בו וחשיבותו יוצאת הדופן בקרב אלו המבקשים ברכה וישועה ; כנסיית ההשתנות בתבור שנבחרה בזכות הדרהּ ויופייהּ וכן מיקומה המיוחד ; המרכז ( זאווייה / زاوية ) העולמי של הסוּפים, הנבנה כיום בעכו, נבחר מכיוון שהוא מספק הצצה לתהליכי בנייה והקמה של מקום קדוש כריזמטי עכשווי ; וגלגל האבנים רֻגְ’ם אל-הִרי ( رُُجْْم الهِِرّّي ) ברמת הגולן שנבחר בשל היותו האתר הקדוש, הגדול והמרשים ביותר, שנשאר מהתקופה הפרהיסטורית, והוא מספק הצצה למקומות קדושים בראשית תולדות האמונה . בדיקה וניתוח לעומק של מקומות אלו, לאור התיאוריות שהעלו גדולי התיאורטיקנים במדע הדתות, הפיקו במסגרת מחקרי הקודמים רשימת מאפיינים של מקומות קדושים כריזמטיים, ארבעה מהם רציתי להמשיך ולחקור : מרכז מחבר ( מה שנקרא ציר עולם ) , דואליות מאחדת, מורכבות פרקטלית, ויוצא הדופן הנשגב . מכיוון שמאפיינים אלו אינם דו-ממדיים והם פועלים רק באינטראקציה עם המבקר במקום, בחרתי לכנותם מחוללי קדוּשה ולא מאפייני קדוּשה . 1 . על כך ראו : George Jeffery, A Brief Description of the Holy Sepulcher Jerusalem and Other Christian Churches in the Holy City : With Some Account of the Mediaeval Copies of the Holy Sepulcher Surviving in Europe, Cambridge : Cambridge University Press, 2010

הוצאת גמא


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר