מבוא

עמוד:6

6 בעיניי המתבונן - מבוא של עמק יזרעאל ונבנתה בתהליך מיוחד שבמסגרתו היה חופש למתכנן לבטא את רעיונותיו, ואילו כנסיית כפר כנא נמצאת בין בניינים אחרים והיא בתבנית כנסיות דומות באירופה ( דומה מאוד לכנסייה בזלצבורג, אוסטריה למשל ) . הספר שלפניכם טוען שישנם מקומות קדושים כריזמטיים ואחרים שאינם כאלה, מקומות קדושים שמעוררים את תחושת הקדושה באדם באופן מובהק . דרך התייחסות לעשרה מקומות קדושים ידועים ומוכרים בישראל, השייכים למסורות דתיות ורוחניות שונות ושנבנו בזמנים שונים, נראה את פעולתם של מחוללי קדוּשה ההופכים מקומות קדושים אלו לכריזמטיים . כל המקומות הכריזמטיים תוכננו ונבנו, בחלקם לפחות, באופן חופשי ולא לפי תבניות קבועות מראש ; באופן שבו המתכננים היו חופשיים לשלב בהם רעיונות משלהם, ולכן הם שונים ממקומות קדושים “רגילים” - מסגד, כנסייה או בית כנסת סטנדרטיים . תהליך התכנון אפשר במודע או שלא במודע להכניס למערכים של המקום מחוללים של קדושה, מה שהופך אותם לכריזמטיים, או במילים אחרות למקומות קדושים “אמיתיים” . שלושה מהמקומות הקדושים הכריזמטיים נמצאים בירושלים, והם האתרים הקדושים החשובים, הידועים והמפורסמים ביותר בארץ : הכותל המערבי, כנסיית הקבר וכיפת הסלע . הרבה מחקרים וספרים נכתבו על המקומות הללו, הספר שלפניכם ינסה להאיר אותם באור שונה ולהראות שיש בהם מחוללים של קדושה התורמים לפופולריות שלהם, וכי למרות ששלושתם שונים וקדושים לשלוש הדתות, הרי המאפיינים הכלליים ( המחוללים ) שיש בהם דומים, ולכן הם מעוררים התרגשות ומאפשרים למי שפתוח לכך לחוות חוויה של קדושה . הכותל מככב בשיח ובדמיון היהודיים, כיפת הסלע - בציבוריות ובשיח המוסלמיים, ואילו כנסיית הקבר היא יעד לעלייה לרגל של מיליוני נוצרים ומשמשת מושא

הוצאת גמא


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר