מבוא פוסטמודרניזם ‑ ומה הלאה?

עמוד:12

כריאקציה למודרניזם, וסייע לנו, כבני אדם חושבים, לנסות לחרוג מהנטייה לחשיבה פרדיגמטית דוגמטית סביב איזמים ואידיאולוגיות גדולות . ההיסטוריה מלמדת שהיצמדות לפרדיגמות דוגמטיות ואף פנטיות של אמת אוניברסלית אחת הולידה בסופו של דבר אסונות וחורבן . הפרדיגמות הדוגמטיות הובילו לחשיבה פשיסטית - גם ימנית ‑ נאצית וגם שמאלנית ‑ קומוניסטית . הפוסטמודרניזם קורא תיגר על הפרדיגמות הדוגמטיות ומחנך לנפץ כל נטייה להשתעבדות מקובעת סביב פרדיגמות מאבנות . אין גבוה ואין נמוך דעיכת הרוח הפוטנציאלית עלולה להתפרש בהצהרה הפוסטמודרניסטית כהיעדר אפשרות להציג קריטריונים של גבוה לעומת נמוך, הווי אומר : של היררכיה אידיאית ורעיונית . על פי טענה זאת של הפוסטמודרניזם, המסקנה המתבקשת היא שאי ‑ אפשר לקבוע שיצירתו של המלחין וולפגנג אמדיאוס מוצרט גבוהה באיכותה מיצירתו של המוזיקאי שלמה ארצי, שהרי אין אמת אבסולוטית, וכל אמת היא תלוית הקשר לצופה ולשומע . ישנם אנשים המאזינים ליצירתו של מוצרט ושומעים רעש . אחרים מאזינים לשלמה ארצי ומכבים את הרדיו בשאט נפש . נשאלת השאלה אם הצגת הפרדיגמה הפוסטמודרניסטית, אשר לפיה אין קריטריון מכריע בין גבוה לנמוך, מובילה במישרין לדעיכת רוח, שהרי ללא קריטריונים - הכול אפשרי, הכול מקובל, הכול מותר . ואם הכול מותר, אין אמת . ואם אין אמת, משמע האדם מנווט את חייו ללא כוכב צפון . הצורך בהצגת קריטריון כדי לאפשר אבחון של דעיכת רוח חוקר האמנות היהודי ‑ אוסטרי בן המאה העשרים, סר ארנסט גומבריך, ראה את תולדות האמנות הוויזואלית מבעד לקריטריון שהוא כינה "פרוגרסיה מימטית" . לטענתו, תולדות הציור מתאפיינות כתולדות של שכלול סכֶמות הייצוג של המציאות במגמה להגיע לדומוּת יתר, משמע מימזיס . גומבריך נתקל בשתי תופעות בשדה האמנות הוויזואלית שהציבו אותו בגבו אל הקיר, במבוכה קטטונית . התופעה האחת התבטאה בציור הביזנטי, שלדבריו היה סכמטי ופרימיטיבי לעומת האמנות ההלניסטית שקדמה לו, אשר התאפיינה במגמה מימטית גבוהה יותר . גומבריך מצא צידוקים הטרונומיים, כלומר חוץ ‑ אמנותיים ( מחוץ לשפה הציורית ) כדי להסביר את הרגרסיה ההיסטורית שהתחוללה ובאה לידי ביטוי בציור הביזנטי . לטענתו, הכנסייה חייבה את האמנים לצייר בצורה פשוטה וסכמטית, כדי שהעם יוכל לקלוט בקלות את המסר הדתי המועבר מבעד לתמונות . התופעה השנייה שהדהימה את גומבריך וערערה את התיאוריה שלו 12  פוסטמודרניזם - ומה הלאה ?

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר