הקדמה

עמוד:8

8 תומר אושרי עצמית . בפרק השני, העוסק בניהול ארגוני, פיקוד ומנהיגות, תידון מערכת היחסים בין מוביל הארגון לבין החברים בו, מתוך ראייה של ניהול עצמי המאפשר מרחבי צמיחה והעצמה . בפרק השלישי יוצגו יתרונות המודל בתנועות הנוער ובמכינות הקדם-צבאיות, ובפרק הרביעי יתואר האופן שבו ניתן לשלב מרחבים בניהול עצמי בחינוך הפורמלי . בפרק החמישי והאחרון יונחו בפני הקורא הכלים האופרטיביים לליווי וליצירת דיאלוג בין המנהל לבין עובדיו בתוך גבולות הניהול העצמי . בפרק זה אציע ליישם את המודל בתוך התא המשפחתי ואראה כיצד ניתן ליישמו גם בחיי היום-יום בקרב בני הבית . ספר זה נכתב מתוך ניסיון של עשרים שנים בעולם החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, ומתוך הובלה אינטואיטיבית של תלמידים, אנשי צוות וחיילים, שהפכה לאיטה למודל מובנה ולכלי ארגוני וחינוכי . עיקרי המודל פרושים כאן לפניכם, ומונחים על מסד תיאורטי מתחומי הניהול העצמי בארץ ובעולם, מנהיגות ומעשה מנהיגות, תפיסות חינוכיות מגוונות, חניכה, ליווי ודיאלוג . בעשרים השנים האחרונות שבהן עסקתי בחינוך, פגשתי לא מעט אנשים שהותירו בי חותם עמוק והפכו את המסע החינוכי האישי שלי לתפיסה מגובשת שתוצג בספר זה . ברצוני להודות לדורית נחמן, שפתחה בפניי את שערי החינוך ואפשרה לי לעשות את צעדיי הראשונים כמורה מחליף בתיכון שבו למדתי . תודה ליוני ארד, שהצעיד אותי בשבילי החינוך הבלתי פורמלי ונתן לי את הכלים הראשונים לריכוז ולהובלה . תודה לצחי זיסו, שלימד אותי להיות מורה ומחנך בחינוך הפורמלי, ושבזכותו לא נוספתי לסטטיסטיקות של מורים מתחילים הפורשים בשנה הראשונה להוראה . תודה לבוגרי מכינת הנגב בשדה בוקר, לצוות החינוכי ובעיקר לגונן רייכר, מייסד המכינה ואבי רעיון הניהול העצמי במכינה . תודה למכון מנדל על הכלים החינוכיים והערכיים שקיבלתי בלימודיי בו, ובפרט לד"ר גרניט אלמוג ברקת ולצוות יחידת הבוגרים שבראשו עמדה, על הליווי המסור ועל העזרה בכל עת .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר