מבוא

עמוד:14

14 מירה לאוב ורינה כהן 2 וכתיאוריות העוסקות ביכולת האדם להשפיע הוסרל ( Husserl ) , על אופן תפיסתו את המציאות כמו זו של מוריס מרלו-פונטי 3 שלפיו האדם אינו כמו העבד במשל המערה של ( Merleau - Ponty ) , אפלטון הנזקק ל"אחר" שיטה אותו אל מקור האור / ידע . התיאוריה הסמיוטית-פרגמטיסטית של פירס עוסקת בבניית ידע ומשמעות מתוך התבוננות במהלך הקוגניטיבי של היחיד, אשר מתרחש החל מהמפגש עם סימן המייצג מציאות כלשהי ועד להפקת משמעות ממנו . זהו כלי מתודולוגי אנליטי המאפשר מעקב אחר תהליך עיבוד הסימנים עד להשגת משמעות . בשנים האחרונות התגבשו כמה תחומים המשלבים בין הסמיוטיקה הפירסיאנית לבין היבטים של הזירה החינוכית, כמו אקו-סמיוטיקה - חקר סביבת הלמידה, ואדיו-סמיוטיקה, המקשרת בין תיאוריות למידה לבין תורת הסימנים הפירסיאנית . הבנת האופן שבו נלמדות מערכות של סימנים מאפשרת בנייה שיטתית של תוכניות לימוד ודרכי הוראה המבוססות על התובנות הפירסיאניות . בספר זה מוצע מודל תקשורתי של התערבות מתווכת ומפקחת על תהליכי החשיבה של הלומד על ידי מורה / מדריך / מרצה / פרסומאי וכל מי שמבקש לייצר שינוי מחשבתי משמעותי אצל הלומד . מסע הפקת המשמעות מתחיל ברגע ההיחשפות למידע חדש - בו מתחיל הטיפול בפריט המידע עד לעיבודו לכדי הבנה, הטמעה ובניית משמעות . זו גישת-על פרגמטיסטית, גישת מקרו, הניתנת ליישום בכל תחום ונושא, והיא ניתנת לתפעול בקבוצות למידה פורמליות ובלתי פורמליות, בסדרי גודל ובאופני ניהול שונים - החל מדיאלוג המתרחש בין שני משתתפים ( מורה-תלמיד ) ועד לדרך הוראה קוואזי-דיאלוגית ( מעין דיאלוגית ) המבקשת להחיל עקרונות דיאלוגיים קלאסיים בקבוצות למידה גדולות יותר . 2 . הוסרל ( 1859 - 1938 ) . 3 . מרלו-פונטי ( 1908 - 1961 ) .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר