על אנרכיזם ואנרכיסטים

עמוד:11

לזר, לנדאואר, מיהזם ­ אנרכיסטים יהודים מלמעלה והם הסכינו לה מתוך הנחה ­ כוזבת מיסודה ­ כי רק בקיומה ייטב להם . לפיכך, המדינה, בדמותה הזאת, אינה יכולה לראות נכונה ולהבין את מקומו של הפרט ואושרו בחברה . היא מתקיימת לשם ביצוע היעדים שמקימיה הציבו לפניהם והפרט הוא המשלם את המחיר על כך . לשון אחרת : המנגנון של המדינה מתעלם מצורכי הפרט, משתמש כלפיו בכוח, והאדם אינו חופשי לחיות לפי הבנתו בחברה של אנשים חופשיים . מכאן נובע הצורך במאבק נגד כל צורה של אוטוריטה, במובן של שלטון המוטל מלמעלה . אל מול כל הרע והשלילי המתבטא במדינה, התפיסה האנרכיסטית מדברת על כל הטוב והמועיל בחברה כמשהו הצומח מלמטה . שני המושגים האלה, "מלמעלה" ו"מלמטה", הם ממושגי היסוד של כל תורה אנרכיסטית . הפרט או התא ­ שמא התא המשפחתי ? ­ שיתקיימו בחברה שתושתת על עקרונות האנרכיזס, הם אשר יהוו את הגרעין של החברה החדשה ושל המדינה העתידית, שדרכי מחשבתה ומעשיה שונים לחלוטין מצורכי הפרט והתא החברתי המצומצם . ולכן, הדגש העיקרי מושם על הפרט והחברה . אחד מהוגי הדעות של המאה שלנו מדבר במפורש על "יותר חברה ופחות מדינה" . מכאן, למשל, שהמושג "חברה'' ) Gesellschatf ( ובשלבים שונים גם המושג "חברותא" ) Gemeinschatf ( היו למושגים מרכזיים גם בתנועות הנוער, שקמו בעיקר במרכז אירופה בראשית המאה שלנו ובהן נתקיים ללא ספק לא מעט מיסוד האנרכיזם . הסוציאל­דמוקרטיה, וכן הנוסח של המארקסיזם שהיא דגלה בו, ביקשה להדגיש את תכנית הפעולה הערוכה היטב, הן של היריב הקפיטליסט והן של ציבור העובדים היוצא נגדו . לדעתה קיימים חוקי התפתחות בחברה האנושית, ואם מעמד הפועלים ידע לכלכל מעשיו בתבונה לא יוכל הקפיטליזם להפר חוקים אלה, ולפיהם עתיד הוא לעבור מהעולם, כשם שלפניו קמו צורות ייצור אחרות ואף הן עברו מהעולם . 11

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר