ב. הקשר בין חברה לבית-ספר בקיבוץ

עמוד:10

יהדות ובני קיבוץ ­ קשר אפשרי חברה קיבוצית בזעיר אנפין, ובאמצעותו מועברים עקרונותיו ומתחלים לבניו בדרך של יישום ערכיו והגשמתם . "שאלות החינוך המשותף הן שאלות החיים" < גולן, 1961 ( , ודרכי ההתמודדות של החינוך בהן נעשה באופן שיתופי, שוויוני ודמוקרטי, בהתאם לעקרונות­היסוד של הקבוצה . האידיאולוגיה החינוכית­הקיבוצית יונקת את מקורות השפעתה ואת עקרונותיה מעקרונות הקיבוץ ומיסודותיו < סגל, 5591; גולן, 1961 ! פולני, 1791; ברקאי, 1974 ( . החינוך הקיבוצי מושתת על עקרונות הציונות המודרנית, הסוציאליזם, תנועות­הנוער, החינוך הפרוגרסיבי ושיטות פסיכולוגיות חדשות ) ברקאי, 4791; דרור, 1988 ( . למעשה, התפתח החינוך הקיבוצי על­פי שיקולים פרגמטיים, כחלק אינטגרלי של הקמת היישובים וכחלק מתהליך התהוותן של תוכניות שיתופיות . החינוך הקיבוצי לא קם כתוצאה מתוכנית מנוסחת מראש, אלא "הייתה זו תוצאה של יחסי גומלין בין המציאות לבין ההיגיון של החיים המשותפים" ) כרם, ,1985 ע' 753 > . שמואל גולן, מהאבות המחנכים, מדגיש, שקיים קשר טבוע בין הקיבוץ לדרך החינוך שלו : "החינוך המשותף הולם את יסודותיה החברתיים של הקומונה . מכאן ­ החינוך ללא כפייה ­ . . . למשמעת פנימית . . . בדרך של יצירת דעת קהל ומצפון חברתי" ) גולן, ,1961 ע' 68 ( . למעשה, אחד החידושים של החינוך הקיבוצי הינו יישומו של הרעיון הקהילתי­ החינוכי של אחדות גורמי החינוך, הבא לידי ביטוי בשילוב פעילותם של המחנכים, המטפלות, המדריכים, ההורים, החברה הקיבוצית וועדות החינוך המקומיות בתהליך החינוך < סגל, 5591; גולן, 1691; פולני, 1691; פורת, 7791; דרור, 1988 ( . זאת ועוד, בית­הספר הינו בבואה של הקהילה, בכך שמוריו מעורבים בתפקידים שונים בקיבוציהם ובסביבתם, תלמידיו עובדים בקבוצות כחלק מתוכנית הלימודים שלהם, ועדת החינוך, המטפלות והמדריכים של גיל הנעורים בכל קיבוץ מעורבים באורח שוטף בתוכניות הלימודים ובחיי התלמידים בבית­הספר . ועדות החינוך ואסיפות הקיבוץ מכריעות בשאלות חינוך עקרוניות, כגון השקעות כספים בבית­הספר, שיטת הבגרות הרצויה ואף קביעת סגל המורים < בן פרץ ולביא, 1981 ( . בן פרץ ולביא מצאו, כי המורים בבית­הספר הקיבוצי מקצים זמן רב לשיקולים של התאמת הלימודים בבית­הםפר לערכים קיבוציים < בן פרץ ולביא, ,1981 ע' 86­ 74 ( . ברוב בתי­הספר אחראי מורה, שהוא הרכז החברתי של בית­הספר, לקיום פורום קבוע של גורמי החינוך, המקשרים בין בית­הספר לסביבתו ­ מחנכים, מטפלות ומדריכים בתנועות­הנוער . פורום זה דן בעניינים שוטפים ואף משתלב בתחומים שונים של החינוך הקיבוצי : חינוך רעיוני, חינוך לקיבוץ, בעיות גיל הנעורים, מוטיווציה ללימודים ובו' ) דרור, ,1988 ע' 51 ( . 10

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר