א. הקשר בין חברה לבית-ספר

עמוד:8

יהדות ובני קיבוץ ­ קשר אפשרי להתקיים . מכאן שחינוך הוא עניין הכרחי לקיומה של החברה . כפי שמציין דיואי, "כהזנה וכפרייה ורבייה לחיים הפיסיולוגיים, כן החינוך לחיי החברה" ) שם, ע' 10 ( . דירקהיים ) 1956 ( מגדיר את פעולת החינוך כאמצעי שבעזרתו מחדשת החברה ללא הרף את תנאי קיומה . לשם כך מחברת החינוך, לדעתו, את בני הדור הצעיר לקראת פעילות אחראית בחברה בשנות בגרותם . למעשה, "בדרכי פעולה שונות, מהן בלתי­מכוונות, מהן מתוכננות, הופכת החברה יצורים שלא באו בסודה ושהם כנוכרים לה ­ לשלומי אמוני נכסיה ואידיאלית" ) דיואי, ,1959 ע' 11 ( . ביסודו, האדם הוא טיפוס בעל צרכים אמביוולנטיים : מחד גיסא הוא חד­פעמי, ייחודי, אינדיווידואלי, ובה בעת הוא בעל אישיות קולקטיבית, הקשורה ותלויה בחברה ובתרבות שהוא שייך אליה ) דיואי, 1964 ( . מכאן שלכל חינוך יש שתי מטרות מרכזיות : המטרה האינדיווידואלית, שעניינה טיפוח הפוטנציאל הייחודי של היחיד, והמטרה החברתית, המיועדת להכשירו להשתלבות בחברה שהוא חי בה והמיועדת להנחלת המורשת החברתית והתרבותית של הדורות הקודמים . תפקידו של החינוך אינו להנציח את הקיים, אלא להשביח את החברה באמצעות נסיון העבר ובאמצעות הכנסת תיקונים ושינויים במידת הצורך, על­מנת לרענן את המציאות החברתית ולמנוע הוויה של קיפאון חברתי . אין לראות בחברה ערך מוחלט . חברה מהווה ערך חינוכי אם מתגבשות במסגרתה אידיאות, אם מתגשמים בה רעיונות או אם היא שואפת למימושם של אלה ומחנכת לקראתם ) דיואי, 0691; לביא, 1985 > . החינוך הוא תהליך חברתי במהותו, שכן, הוא מקבל את צביונו מפעולת­גומלין בץ הפרט לבין מה שמהווה את סביבתו ברגע מסוים ) דיואי, 1960 ( . דיואי מאמין כי תהליך הגידול השכלי והמוסרי מתפתח תוך כדי התבססות על כשרונותיו ועל צרכיו המציאותיים של החניך הבא במגע­גומלין עם תנאי סביבתו . לדעתו, הסביבה המיוחדת שהיחיד חי בה מביאה אותו לידי כך שיהא רואה וחש דבר מסוים יותר מדבר אחר, שיהא עורך לעצמו תוכניות מסוימות, למען יוכל לפעול בהצלחה בצוותא עם אחרים ! וכן מחזקת בו הסביבה אמונות מסוימות ומחלישה בו אמונות אחרות, כתנאי לרכישת ההסכמה של זולתו ) דיואי, 1969 ( . קרל מנהיים ) 1958 ( מאמין כי בית­הספר ממלא את תפקידו המיוחד בהגברת הניסיון החברתי ובגיבושו לשיטה, תפקיד שתאיהם של החיים החברתיים אינם יכולים למלאו . הוא מאמין שהחינוך והאימון השיטתי והממוסד באופן פורמלי, כפי שהוא נעשה בבית­הספר, מאפשר הנחלת עקרונות חברתיים באופן מסודר, וזה מאפשר את קיומה של החברה . ככל שחברה נעשית מורכבת יותר במבנה ובאמצעיה, כן הולך וגדל הצורך בהוראה ובלימודים פורמליים או מכוונים . אחת מיצירותיה של החברה המתורבתת תינה המצאת "מכשירים מכוונים" ) דיואי, ,1969 ע' 8 ( , דהיינו, בתי­ספר שנוצר בהם חומר לימוד מסוים, המועבר על­ידי קבוצת אנשים מיוחדת, שהחברה בחרה בהם לשליחיה ולסוכני עקרונותיה . דיואי מאמין כי הנחלת אוצרות והישגים של

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר