הזיקה ל"הגנה" בתקנות "קיבוץ עין-חרוד" (1923)

עמוד:10

לעתים, מכתיבת פרוטוקול, אך אינו מתקבל על הדעת באשר להרצאה או דיון רעיוני, פרוגראמטי . על ההגנה­העצמית כיסוד קובע בחיי הישוב והקיבוץ וכערך יסודי בחינוך אפשר היה לכתוב, בלי לסכן או להכשיל, אילו נחשב הדבר כנחוץ, כפי שנהגו כל אימת שדבר זה נראה נחוץ לפני שנת ,1923 ואחרי שנת ,1934 כפי שנראה בפרקים הבאים . וגם סעיפי תקנות הקיבוץ, המגדירים זיקתו להגנה עצמית ) "להתעמלות עצמית" ( , נתפרסמו בדפוס . . . כדי להוכיח את המסקנה הזאת אסקור את המקורות הספרותיים של התקופה : 1 . "מבפנים" . כתכ­העת של "קיבוץ עיו­חרוד" ) כ"ח גליונות בשנים 3291­ 1927 ( . יעקב אשד, חבר מזכירות הקיבוץ המאוחד, מעורכי "מבפנים" ולימים מנהל ארכיון הקיבוץ המאוחד, כתב ) בהקדמה להדפסה מחודשת של "מבפנים" הנ"ל, שהופיעה בשנת תשכ"ט ( , ש"חוברות 'מבפנים' משקפות כבראי נאמן את המציאות במשקים ובפלוגות" : הבחינה המשקית, החיפושים בחינוך ובתרבות, הפעולה ב"החלוץ", וכן את מעמדו של הקיבוץ בהסתדרות . מעלה נוספת להן, שהבירורים על היסודות, על המגמה הרעיונית ועל דרך ההגשמה "יש בהם טעם של ראשוניות", "ואם כי חסר בחוברות הישנות של 'מבפנים' הביטוי לתנופה ­ החזון מתהלך בין הדפים שהצהיבו" . והנה כל הסוקר את החוברות הישנות הללו ילמד לדעת, שבמציאות ובחזון של קיבוץ עין­חרוד כמו שהם מבוטאים ב"מבפנים" ­ אין נושא השמירה וההגנה תופס מקום כלל ועיקר . 2 . הוא הדיו ב"קובץ הקיבוץ המאוחד" שהופיע בשנת תרצ"ב . במאסף זה יש ביטוי מקיף להגות ולמעשה של "קיבוץ עין­חרוד" ולהמשכו ­ הקיבוץ המאוחד, עד 1932 התפרסמו בו שלושה מאמרים על "המגמות והיסודות" מאת יצחק טבנקין, נחום בנארי וגרשון אוסטרובםקי; מאמרים בשאלות הווי ותרבות, פרוטוקולים של מועצות הקיבוץ וסקירות על ישובי הקיבוץ . במאמרו של י' טבנקין, "דרך תנועת הפועלים בארץ", שהובא מתוך מחזור הרצאותיו בסמינריון הקיבוץ בנובמבר ,1928 אין כל התיחסות לנושא ההגנה­העצמית . אמנם יתכן שטבנקין עסק בנושא זה בהרצאות הללו או באחרות, בהקשר עם "השומר" ו"גדוד העבודה", אך מכל מקום, עובדה היא שבדברים שנבחרו כמאמר פרוגראמטי ראשי בקובץ, נעדר ענין ההגנה . כך הדבר גם במאמרו של נ' בנארי, "על התנועה הקיבוצית" . ואפילו יש בו קטע ) עמ' 34 ( המבטא מעין שלילה עקרונית של "חברה אנושית ] . . . [ מאורגנת בצורת צבא ] [ " " ] . . . [ מצביאים עם מחנה צבא ­ כותב בנארי ­ לא יצרו אף פעם דפוסי­חייםבלי ספק היו תקופות שונות עם אלמנטים של צבאיות מתוחה, עם אלמנטים של הליכה בשורה מסודרת, לפי קו ישר אחד, מבלי שנראה את האיש, אלא את השורה אבל לא היא המהווה והמתווה את דרך ההיסטוריה" . מותר לשער שדברים אלה יש בהם בקורת על הגוון הצבאי שאיפיין את "גדוד 10

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר