מבוא

עמוד:9

מבוא | 9 לבנות מודל חדש לתכנון הוראה נולד מתחושת אי - נחת של מפקחים ושל מורים לחינוך גופני מהמודלים הקיימים ומתחושה שהם מכבידים על פעולת התכנון של המורים . המודל נוצר בשלושה שלבים . בשלב הראשון הועלו יתרונות אפשריים של תכנון הוראה בכמה היבטים : שיפור מהלכי ההוראה - למידה, טיפוח איכות החיים המקצועיים, קיום תקשורת עם הסובבים ושמירה על מעמדו של מקצוע החינוך הגופני . בשלב השני הותאמו צעדים של תכנון ליתרונות האפשריים של התכנון שהועלו בשלב הראשון, ובשלב השלישי נבנה המודל עצמו . במרכז המודל הוצב תהליך בחירת יעדים בהתאם ל"אני המאמין המקצועי" של כל מורה ומורה . ניתוח המודל הראה שהוא מבוסס על תפיסות תכנון הוראה שונות מן התפיסות הקיימות . ההבדלים ניכרו בתפקיד המורה בתכנון, בקשר בין תוכנית הלימודים לבין ההוראה בפועל, ביעדים שיש להציב ובתפקידם ובהערכת ההצלחה של ההוראה . פרק ,5 "יעילותם של דגמי קבלת החלטות של סטודנטים בעת הוראת שיעור חינוך גופני", מאת שלמה טוראל, מציג מחקר שדה שמטרתו העיקרית הייתה לתאר את שיקולי הדעת ואת מידת יעילותן של החלטות שסטודנטים להוראת חינוך גופני מקבלים כאשר הם מלמדים שיעור בבית הספר . המחקר השווה גם בין קבלת החלטות של סטודנטים ובין קבלת החלטות של מורים מומחים ושל מורים טירונים . סטודנטים בשנה השלישית ללימודיהם, המתנסים בהוראה בחטיבה העליונה – השנה האחרונה להתנסות מעשית בבתי ספר, חולקו לשתי קבוצות לפי יעילות ההוראה שלהם : קבוצה אחת סווגה כיעילה יותר בהוראה והשנייה כיעילה פחות . מממצאי המחקר אנו למדים על התמודדות מוצלחת יותר של הסטודנטים היעילים יותר עם מורכבות הוראת החינוך הגופני בשלב האינטראקטיבי בהשוואה לסטודנטים הפחות יעילים . חלק מממצאי המחקר הצביעו על מאפיינים משותפים לסטודנטים יעילים ולמורים מומחים . הפרק קורא לאפשר לסטודנטים להוראה להתנסות במיומנויות של פתרון בעיות, של קבלת החלטות ושל משוב בזמן אמת . התנסות זו עשויה לסייע להם לעבור ממומחיות בסגנון של "רציונליות טכנית" למומחיות של "חשיבה על הפעולה" וגם "חשיבה תוך כדי פעולה" . פרק 6 , "מסוגלות עצמית להוראה ולהוראת חינוך גופני", מאת נורית הררי, ישראל הררי וסימה זך, סוקר את הספרות המחקרית העוסקת במסוגלות ( חוללות ) עצמית מתוך נקודת המבט של הכשרת מורים לחינוך גופני . מן הסקירה עולה הסכמה גורפת בין החוקרים בנוגע לתרומת תהליך הכשרת המורים לעיצוב מסוגלותם העצמית של סטודנטים להוראה . המסוגלות העצמית של המורה פירושה הערכת המורה את יכולתו לארגן את הידע ואת הכישורים שברשותו וליישם דרכי

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר