מבוא

עמוד:6

6 | מקום בלב : מקומו של החינוך הגופני בלב העשייה החינוכית והספורט, תשס"ו ; שובל ואחרים, 2014 ) . חינוך גופני הוא מקצוע חובה גם בגני הילדים ( משרד החינוך, 7002ב ; 2016 , . Graham et al ) . חמש מכללות אקדמיות לחינוך בישראל מציעות הכשרת מורים לחינוך גופני : המכללה האקדמית בווינגייט, המכללה האקדמית לחינוך גבעת ושינגטון, המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי, מכללת אוהלו בקצרין ומכללת סמינר הקיבוצים . תוכניות ההכשרה במכללות אלה מתאפיינות באינטגרטיביות : שילוב לימודי הדיסציפלינה ( היסטוריה, טבע, מקרא, ספרות ובמקרה של החינוך הגופני – מדעי הספורט והתנועה ) עם לימודי החינוך וההוראה . התואר המוענק לבוגרים עם סיום לימודיהם הוא תואר ראשון בחינוך ( . B . Ed ) , ומשך התוכנית הוא בדרך כלל ארבע שנים . הבוגרים והבוגרות של התוכנית להכשרת מורים לחינוך גופני יכולים ללמד חינוך גופני בכל כיתות בית הספר היסודי והתיכון, והמעוניינים ללמד חינוך גופני בגני ילדים נדרשים לעבור הכשרה ייחודית לגיל הרך . תוכנית ההכשרה להוראת החינוך הגופני מבוססת על ארבעה רכיבים ( ראו לידור ואחרים, 2012 ; 2018 , . Ben - Zaken et al ) : ( 1 ) לימודים כלליים – מבואות ללימודי הדיסציפלינה, כגון אנטומיה, ביוכימיה, כימיה, מבוא למחקר, פיזיולוגיה, פסיכולוגיה, סוציולוגיה, סטטיסטיקה ותזונה ; ( 2 ) לימודי הדיסציפלינה הנוגעים לחינוך הגופני, כגון ביומכניקה, היסטוריה של הספורט, למידה מוטורית, מדידה והערכה בחינוך גופני ובספורט, פיזיולוגיה של המאמץ, פילוסופיה של הספורט, פסיכולוגיה של הספורט, סוציולוגיה של הספורט, תורת התנועה ותזונת ספורט ; ( 3 ) למידה, תרגול והוראה של מיומנויות מוטוריות ( תנועתיות ) אישיות וקבוצתיות, כגון אתלטיקה, התעמלות, משחקי מחבט ( טניס, טניס שולחן ) , משחקי כדור ( כדוריד, כדורסל, כדורעף ) , משחקי נופש ופנאי ( פריזבי, מטקות ) וריקודי עם ; ( 4 ) לימודי חינוך והוראה, הכוללים את מקצועות החינוך והפדגוגיה ואת ההתנסות המעשית בבית הספר . הספר שלפנינו, מקום בלב : מקומו של החינוך הגופני בלב העשייה החינוכית, דן בסוגיות המרכזיות של הכשרת המורים לחינוך גופני בהתאם לרכיבי תוכנית ההכשרה שהוזכרו לעיל . רבות מהסוגיות רלוונטיות להוראת המקצוע בבית הספר : תכנון הוראה, קבלת החלטות של המורה במהלך השיעור, מודלים להוראה, קוהרנטיות בהוראה, רפלקציה והערכה . סוגיות אלו נבחנות משתי פרספקטיבות – מחקרית ויישומית . הפרספקטיבה המחקרית מתמקדת בהבנת הסוגיה לעומקה על ידי ניתוח ידע מבוסס ראיות ( evidence - based knowledge ) , בעיקר ראיות שהופקו ממחקרי שדה בזירה הבית ספרית בהשתתפות סטודנטים לחינוך גופני,

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר