ראשית דבר: נריה מאיר

עמוד:12

אם תרומתו של הרצל היתה לפיתוח התודעה המדינית, החותרת להקמת מדינה ליהודים ; ותרומתו של הרב קוק היתה לפיתוח התודעה הרוחנית של תחיית האומה ; וטרומפלדור היה האיש אשר פיתח בגופו את התודעה הצבאית ; הרי שתרומתו הכבירה של זאב ז'בוטינסקי היתה ליצירת משנת הלאומיות . בכך הפך זאב ז'בוטינסקי למחולל התודעה הלאומית של המדינה, שאותה לא זכה לראות . ב ‑ 60 שנותיו הקצרות והמלאות של ז'בוטינסקי הוא רתם את כישרונותיו הייחודיים בתחומי התרבות, הפילוסופיה, הכתיבה והנאום לעבר המשימה הגדולה שביצירת חזון לאומי למדינה היהודית . הוא עשה זאת ביכולת נדירה של ניתוח המציאות . "הרצל עשה עלי רושם ענקי . . . רק פה הרגשתי כי באמת לפני בחיר הגורל הנני עומד, נביא ומנהיג בחסד עליון שאף לטעות ולתעות כדאי אחריו", תיאר ז'בוטינסקי את הרצל, אך התיאור מאפיין גם אותו עצמו . זאב ז'בוטינסקי היטיב לנתח ולנסח את האתגרים המרכזיים העומדים לפני העם היהודי בשיבתו לארצו, ופעל באופן מזהיר לסקל את האבנים מהדרך . כנביא העומד בשער ומתריע מפני השחורות, עמד ז'בוטינסקי מול מדינות אירופה בניסיונותיו הבלתי ‑ נלאים לשכנען לשלוח את היהודים לארץ ישראל . "בראשית ברא אלוקים את האומה . כל מה שעוזר לתחייתה - קודש הוא . כל מה שמפריע - טומאה" . בניסוח פשוט וברור הבין ז'בוטינסקי את הבשורה הגדולה של חייו, וכל דבר בחן ביחס לקידום המטרה . כאשר הבריטים משרתים אותה - נתמוך בהם, כאשר הם פוגעים בה - נילחם בהם . למעשה, עוד בהיותו צעיר פיתח ז'בוטינסקי משנה סדורה שמקדמת את אידיאל האחד . אך כמו קצין המסתער לקרב ומגלה כי איש מחייליו לא זז ממקומו, הבין ז'בוטינסקי באופן חד וכואב כי קשה יותר להוציא את הגלות מהיהודים מאשר את היהודים מהגלות . ללמד בני יהודה קשת בלתי ‑ אפשרי רק מהגדוד העברי ומנהגי הפרדות . על כן הפנה את כוחותיו אל הצעירים . בעידודו ובהובלתו הוקמה תנועת הנוער בית"ר, וזו הפכה להיות בבת עינו . 12  מנהיגים מדברים ז'בוטינסקי

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר