הקדמה

עמוד:13

13 | הקדמה של אדום הייתה שלובה בתקוות הישועה של שו והתקווה לראות בעונ העם : בְּאֶרֶץ עוּץ גַּם עָלַיִךְ קרי [ יוֹשֶׁבֶת יושבתי ] שִׂישִׂי וְשִׂמְחִי בַּת אֱדוֹם . תַּם עֲוֹנֵךְ בַּת צִיּ וֹן לֹא יוֹסִיף לְהַגְלוֹתֵךְתַּעֲבָר כּוֹס תִּשְׁכְּרִי וְתִתְעָרִי . ( כב - איכה ד ', כא ) פָּקַד עֲוֹנֵךְ בַּת אֱדוֹם גִּלָּה עַל חַטֹּאתָיִךְ תכליתו של חיבור זה לבאר את היחסים המורכבים בין אדום לישראל של מורכבות מקורה כפי שהם משתקפים במקרא , ולנסות לברר את ל יחסי אדום וישראל בכתבים השונים במקרא זו , ואת התפקיד ש ובהיסטוריה הקדומה של ישראל . אנסה להראות כיצד למערכת יחסים זו יש תפקיד חשוב בהגדרת הזהות העצמית של ישראל ; כיצד מערכת היחסים ההיסטורית בין העמים השפיעה על התפיסות של העם ; סות אלה . וכיצד נביאים וספרי מקרא אחרים באו להתמודד עם תפי בחיבור זה אנסה לענות על התמיהה המסקרנת והמעולה של ברטלט : זה מדהים שלעם כה קטן , מרוחק ובלתי מוצלח ] אדום [ הייתה 2 וגית על אדוניהם לשעבר ] יהודה [ . השפעה פסיכול אדום מלווה את הישות היהודית לאורך תיאור קורות העם משחר עצמאית וריבונית במאה קיומו , ועד אחרית ימיה של יהודה כמדינה לפנה " ס . בספר זה אנסה לענות על השאלה , מי היה אדום שישית ה עבור ישראל , ואיזה תפקיד הוא מילא בהוויה הישראלית המקראית . 3 חיבור זה עוסק במקרא ולא בהיסטוריה . בפירושו לבראשית אומר פון ראד : הידע שלנו על אדום מתבסס על מקורות ישראליים בלבד . אם זה לא היה שכן בעל עין מבחינה בכל התנועות לעם . 186 ברטלט , אדום והאדומים , עמ ' . 2 בשנים האחרונות ישנו עיסוק גובר והולך בהיסטוריה , ובעיקר בארכאולוגיה . 3 באדום , ראו למשל בקובץ : ביינקווסקי , אדום ומואב .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר