מבוא

עמוד:10

מבוא| 10 מגמתי בכתיבת חיבור זה היא להציע משנה מסודרת להבנת תופעת המחלוקת, לדרכי ההתנהלות בעת מחלוקת, להצבת השאלה בדבר עצם קיומה של דרך 'נכונה' ולהצעת דרכים לחתור אליה . חיבור זה מיועד מנווט בעדינות בין שתי מגמות : מגמהכאמור לתלמיד הנבוך, על כן הוא אחת היא לעסוק בכל ההיבטים הפילוסופיים של המחלוקת, בשל העובדה שלא ניתן לעסוק בנושא כבד משקל ברמה גבוהה בלי להציג את המקורות השונים, את המשמעויות ואת ההשלכות של העמדות השונות . ים המתוסכל מגמה שנייה היא להיות מעין ספר הדרכה למורה הנבוכ סופית של מחלוקת ומתקשה למצוא בה את דרכו . - מאותה מציאות אין על כן נדרש דווקא ספר פשוט, המונע עצמו מלהיכנס לדקויות השונות של כל שיטה, ומצליח לבור את התבן מן הבר ולהתמקד במקורות העיקריים בלבד . אני מקווה כי דרכנו הצליחה, ולא חטאנו לא בחטא הממדיות, אך גם לא בגיבוב מקורות שהשפעתם היא - השטחיות וחד כמותית בלבד, או בכניסה לסמטאות מסובכות שתועלתן מועטת . השקעה רבה הושקעה בבחירת המקורות השונים שיובאו להלן, וחשנו על בשרנו את הקושי בהוצאת מקורות הגדול בהרבה מההכרעה להביא אותם . יות מתמידות למקורות חוץ . ויתרנו גם על הערות שוליים רבות והפנ למעשה, חיבור זה נכתב באופן דומה לפרסומים של 'האוניברסיטה המשודרת', ונעשה ניסיון לשמור על סגנון של דברים הנאמרים על פה ההופכים לדברים שבכתב . כדי להקל מעצמנו מעט מהפחד מפני שטחיות, הוספנו בסוף החיבור הפניה למקורות המרחיבים עניינים בין דברים שאחרים כתבו על – וימים שהוזכרו בפרקים השוניםמס עניינים אלה ובין שאנו בעוניינו כתבנו במקומות אחרים, שיכולים להעשיר את עולמו של הקורא . בחירת ההפניות נעשתה אף היא בקפדנות יתרה, וביקשנו בבחירה זו שלא לחטוא בהפניית הקורא למקורות שלא ה להליכתו למרחוק . יעניקו לו תמורה נאות יסודו של חיבור זה בשיעורים שנלמדו במדרשת מגדל עֹז . השיעור ואת השנה בה למדנו – 'והלכה כבית הלל' – נקרא כשם החיבור שיעורים אלו, חילקנו לשני חלקים . בחלקה הראשון עסקנו במחלוקות רוחניות שונות המצויות בציונות הדתית . בחלק זה הגדרנו תפיסות שונות של ציונות דתית, ולאורן בחנו את המחלוקת התורנית ביחס לנושאים כמו מקומה של מצוַות יישוב ארץ ישראל, חברה צנועה מעורבת, מעמד

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר