פרק ראשון: כרת

עמוד:14

פרק ראשון | 14 אברהם, את השכינה החופפת סביב לאוהלו ואת ארץ כנען, לטובת ארץ שעים . זמן לא רב עובר, ולוט מאבד את נכר ותרבות זרה, תרבות של ר אשתו, את בנותיו הנשואות ואת חתניו, ואפשר שגם את נכדיו עמם . הוא נותר במערה בודדה עם שתי בנותיו הבתולות ללא אפשרות להקים זרע, לוט הלך מחמת רעב בארץ ה' 11 ללא המשך, ללא יורש וללא רכוש . . כאלימלך, ויותר למקום שאליו לימים הלך גם אלימלך עם משפחתו מכך, כנעמי, שנותרה עם שתי כלותיה, הוא נותר ב'כרת', כשהוא מאבד את זרעו, את שמו ואת כל עתידו . * * * השאלה המתבקשת מהשוואת אלימלך ומשפחתו ללוט היא, מה בין חטאם של לוט ואלימלך לבין מה שעשה אברהם, כשירד מחמת הרעב שה אברהם ראה בו חטא כבד,ן בפירושו למע"למצרים . אמנם, רמב וסיבה ראשונה לגלוּת מצרים של זרע אברהם : ן אשר וגם יציאתו מן הארץ, שנצטווה עליה בתחילה, מפני הרעב, עו הים ברעב יפדנו ממות . ועל המעשה הזה נגזר על זרעו וחטא, כי האל הגלות בארץ מצרים ביד פרעה . במקום המשפט שמה הרשע והחטא ב, י ) . "י ( רמב"ן, בראשית אמנם, רוב המפרשים מנו את ירידתו של אברהם למצרים בעת הרעב משמע, 12 כאחד מעשרה ניסיונות שנתנסה בהם אברהם ועמד בכולם . אברהם לא חטא בכך שירד למצרים . רוב המפרשים מבדילים בין אלימלך מביא את מידת 13 לבין אברהם בשאלת עצמת הרעב . ואכן, המדרש ואה כמדד להיתר ירידה מן הארץ כדי להינצל מן התייקרות מחירי התב הרעב . בדעה נוספת טוען המדרש, שהיה לאלימלך כדי פרנסתו . הוא ברח מן הארץ בשל חששו שמי שאין לו יבקש ממנו, וכך הוא עלול לרדת ט ל ואילך . "עיין : בראשית י . 11 ם, רבנו יונה ועוד . המקור"י, רמב"ראה : אבות פ"ה מ"ג, ובפירושיהם של רש . 12 אבינו ועמדעשרה נסיונות נתנסה אברהםלפירושם הוא בפרקי דרבי אליעזר פרק כו : " מיום שנבראו שמים וארץ לא הביא הקב"ה רעב,הרביעי [ = הניסיון ] הנס . . . בכולן בעולם אלא בימי אברהם, ולא בכל הארצות אלא בארץ כנען, לנסותו ולהורידו ' ( בראשית י"ב, י ) " . ויהי רעב בארץ וירד אברם מצרימה'למצרים, שנ' רות רבה פרשה א ד . . 13

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר