פרק ראשון: כרת

עמוד:12

פרק ראשון | 12 ונעמי לכלכל את שיבתה של נעמי, בכלה הטובה משבעה בנים ובשושלת תשובה זו עשויה לחפות על הקושיה על העוול 4 בית דוד היוצאת ממנה . הראשוני שנגרם לאיוב ולנעמי ולמשפחתה, אך היא מכירה בעוול זה . מן המקראות הבאים : משהו מעין דרך השגחה זו ניתן ללמוד ( דברים ח', טז ) . תֶךָ לְהֵיטִבְךָ בְאַחֲרִיתֶךָֺ תְךָ וּלְמַעַן נַסֺּ לְמַעַן עַנּ הטוב שבאחרית מצדיק למפרע את הייסורים, גם אם לא ניתן להסביר מלכתחילה את צדקתם . דומה, שלקח זה רצו ללמדנו שני התנאים הנזכרים, באומרם שאיוב 5 . היה בימי שפוט השופטים אולם, כאמור, רושם זה הוא רושם ראשוני בלבד . ספר איוב מכיר בין השיטין בחטא של איוב, שמחמתו בא הניסיון . מגילת רות מכירה אף היא ה במשפחת אלימלך . "בצדק משפטו של הקב ר הַצּוּר תָּמִים פָעֳלוֹ כִי כָל דְרָכָיו מִשְפָט אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִיק וְיָשָ ב, ד ) . " ( שם להוּא . לוט 2 ה מחזירה אותנו אל חיקה של תורת הגמול "צדקת משפטו של הקב המקראית, המבססת כל אסון על חטא ועונשו . נראה שהחטא, אף שלא – נאמר במפורש, קשור בהליכה מבית לחם לגור בשדי מואב, ובלשוננו ירידה מארץ הקודש אל טומאת ארץ העמים . חאי אומר : אלימלך, מחלון וכליון, גדולי הדור היווכן היה ר"ש בן יו ופרנסי הדור היו, ומפני מה נענשו ? מפני שיצאו מארץ לחוצה לארץ 6 ( בבא בתרא צא ע"א ) . כב . - עיין : ד', טו . 4 ישנם לקחים נוספים ממדרש זה לגבי הבנת ספר איוב, אך הם אינם מענייננו בהבנת . 5 מעשה נעמי ורות . מעשהיש להשוות את דבריו של רשב"י על אלימלך למה שקרה לו עם תלמידיו : " . 6 בתלמיד אחד של ר"ש בן יוחאי שיצא חוצה לארץ ובא עשיר והיו התלמידים רואין והוציאן לבקעה,וידע ר"ש . ומקנאין בו והיו מבקשים הן לצאת לחוצה לארץאותו התחילה מושכת . מלאי דינרי זהב,בקעה בקעה : ונתפלל ואמר,אחת של פגי מדון אלא היו ; טלו לכם,הרי זהב – אם זהב אתם מבקשים : אמר להם . דינרי זהב לפניהן

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר