מבוא

עמוד:13

דרך אחרת, המקובלת מאוד על פרשנים בני דורנו, נוסחה היטב ב . : 12 שיחות לספר בראשיתבידי הרב אביגדור נבנצאל בספרו ר שדוד חטא מתוך דחף של יצרים שלא יכול היה לעמודכל האומ בהם, אינו אלא טועה בהבנת כל הפשט התנכ"י, האומר שהתנ"ך ( עמ' שעז ) . הוא דבר ה' המתגלה ליראיו בלבד מי שחושב שראובן, דוד ואחרים מגדולי ישראל . . . אנשים שהידרדרו עד לקצה המרוחק כל כך מן הקדושה, אדם שכזה אינו אלא טועה ( עמ' שעט ) . אף שאנו מקבלים ללא סייג את העקרונות העולים מדבריו של הרב המחבר על חסידותו של דוד, אנו מטילים ספק בקביעה, שישנו קו עקרוני שאנומאמרי חז"לביןבחז"ל הבא לתרץ את חטאיהם של גדולי האומה . החושפים חטאים שלא נתפרשו של גדולים,אלורבים יותרמכירים, מאלו המנסים לחפות על חטאיהם . נזכיר כמה דוגמאות לכך : . על אדם הראשון, דורשים חז"ל, שהיה כופר בעיקר ומושך 1 . ספק אם היינו מרגישים בחטאו של נח 2בערלתו ( סנהדרין לח ע"ב ) ; שלא ביקש רחמים על בני דורו לולא שחז"ל העמידונו על כך ( זוהר, ים את גלות מצרים בחטאים נסתרים של . חז"ל תול 3ח"א, סי' סז ורנד ) ; . על יוסף הצדיק מספרים חז"ל, שבא לעשות 4אברהם ( נדרים לב ע"א ) ; צרכיו עם אשת פוטיפר, ואף שיצאו ממנו עשר טיפות זרע לבטלה מכוח . אף על דוד מגלים חז"ל את שלא אמרו 5חמדתו אותה ( סוטה לו ע"ב ) ; יותה אשת איש, ושהוארה בההמקראות, שתבע את אביגיל לדבר עב ואנשיו הפכו לבעלי קרי מחמתה ( מגילה יד ע"ב ; ירושלמי סנהדרין פ"ב . משלמה בנו, שר' יונתן אמר עליו שכל האומר שחטא אינו אלא 6ה"ג ) ; טועה, לא חסכו חז"ל את שבט לשונם, ואף ביקשו לטרדו ברוח קודשם . ירושלים התשמ"ט,שיחות לספר בראשיתהרב א' נבנצאל, . 12

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר