מבוא

עמוד:11

דרך נוספת היא היפוכה של הראשונה : התעלמות מפשטי המקראות בכל מקרה שאלו נראים סותרים את מדרשי חז"ל . טענתם של בעלי דרך שאין כל אפשרות להבין היאזו, הבאים בדרך כלל מספסלי בית המדרש, - תורה שבעלהתורה שבכתב בלא מילוי פעריה של זו באמצעותאת ה : דעת סופריםך כותב הרב חיים דב רבינוביץ בפירושו . וכ 9 פה פה אין התנ"ך מובן . בלי הגמרא אין שום דבר - בלי התורה שבעל . 10 ברור בתנ"ך "כדוגמה למילוי פערים בלתי לגיטימי אשר כוון על ידי הרהורי לבו של הקורא או על , ולא על ידי הטקסט, אפשר להביא כמה מןידי צרכים רחבים יותר ובלתי ספרותיים האינטרפרטאציות של חז"ל לסיפורי המקרא . רבות מן ההיפותזות של חז"ל הן היפותזות המניחות הנחות יסוד חסרות בסיס בעולם היצירה הנדונה ובעלות בסיס רק בעולמם של המפרשים . . . היפותזות אשר בטקסט עצמו אין פרט, ולו הקטן ביותר, בהן, ו / או היפותזות אשר כמה פרטים בטקסט סותרים אותן . למשל, הבעיהשיתמוך שבע", וכו' . - שהעמיד לפני חז"ל סיפור דוד ובת , עג . , מאמר שלישיהכוזריספרוהסתמכו בכך על . 9 . 3שיעורים מוכנים, ספר שמואל, עמוד . 10 טוניס - ג'רבה ( לחם לפי הטףבדרך דומה לזו הלך הרב יצחק חי בוכובזה זצ"ל בספרו , ,17 תשל"ד, עמ' 83שמעתיןת"ש ; הובא אצל : מ' דאדון, 'כל האומר דוד חטא', ומשמע שהכותב נוטה להסכים לדרך זו ) . הרב בוכובזה הלך בעקבות דרשתו של ר' יונתן בגמרא, שאוריה נתן גט כריתות לאשתו כשיצא למלחמה וממילא הייתה פנויה . יך שלח דוד את אוריה לבית גרושתו ? והואעל כך מקשה הרב המחבר, אם כן, א מתרץ : "אלא העניין הוא, שאף על גב דמגורשת הייתה ובהיתר בא עליה, מ"מ יש חילול השם בדבר, שההמון חושבים, שאשת איש הייתה, כי לא ידעו מנתינת הגט . . . ולכך בחכמה - ת בתעשה [ דוד ] לצוות לאוריה ללכת לשכב את אשתו, והוא כבר ציווה מקודם א שבע, שכשיבוא אליה אוריה, תסגור הדלת בפניו ותגרשהו לאמר : מה לי ולך כי באת אלי ? הלא כבר גירשתני על זמן, וכבר הזמן עבר, ואין אני אשתך ואתה לא אישי . וכל שבע ] בצעקה ובקולי קולות, ובזה יתגלה לעיני הכול שהיא פנויה - זה תעשה [ בת ויוסר חילול השם מעיקרו" . שהבעיה שאנו רואים בדעה מעין זו אינה רק בכך שאינה הולמת לדעתנו אתנציין, פשטי המקראות, אלא גם ובעיקר בקנה המידה המוסרי שהיא מעמידה . לפי הרב ידי בעל - המחבר עשה דוד בחכמה בכך שציווה על האישה לנצל גט שניתן לה על זה לאמתלה לגרשאוהב, מתוך דאגה לגורלה אם תהפוך חלילה לעגונה, ולהפוך גט את בעלה, לוחם שחזר משדה הקרב, מביתו . אהבת הסנגוריה על דוד הופכת בכך להזדהות כלשהי עם החטא, וזאת לא נוכל לקבל .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר