מבוא

עמוד:9

הם . אין בית מדרש בלא חידושימטרידות אלו, וננסה לבור לנו דרך בינ כלשהו, ושמא, ברצות ה', יתגלגל זה לקולמוסנו . שלדעתנו עשויים להיקרא לשבעה חלקים,חילקנו את החיבור במידה זו או אחרת בנפרד, כדי להקל על הקורא לרוץ בו בזמנים שונים . ויהי נועם ה' אלהינו עלינו ומעשה ידינו כוננה עלינו . "כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה" . ב דוד שהיה חסיד גדול . כמו שאמרו חז"ל, הרואה דוד בחלום יצפה לחסידות משלי, א', א ) . פירוש , ( גר"א בחלק זה של המבוא נעסוק בשלוש נקודות שאינן קשורות באופן ישיר שבע, אלא לנלווה אליהם בדברי חז"ל . - לפרקי המקרא של חטא דוד ובת שלוש הנקודות קשורות ומעורבות זו בזו, והן : א . התייחסותנו לפרשנות היחס חז"ל למקראות ; ב . פירוש במאמר חז"ל שיובא להלן וכוונתו ; ג . בין מבטנו הכולל על דוד ( ועל אישי המקרא בכלל ) ובין מבטנו על פרק זה המתאר את חטאו . אמר ר' שמואל בר נחמני אמר ר' יונתן : כל האומר דוד חטא, אינו אלא טועה . שנאמר : 'ויהי דוד לכל דרכיו משכיל וה' עמו' ( שמ"א אל בר דאמר ר' שמו . . . עמו ? שכינהי"ח, יד ) . אפשר חטא בא לידו ו כל היוצא למלחמת בית דוד כותב גט כריתות : נחמני אמר ר' יונתן ( שבת נו ע"א ) . 6 לאשתו היר נקודהקו הראשון של מאמרנו . כרגע נבחלאנו נדון בהרחבה בדברי חז"ל אלו ב . 6 אחת הקשורה לגט כריתות זה . במסכת שבת נו ע"א, בכתובות ט ע"א, ובבבא מציעא נט ע"א, נחלקו רש"י ורבנו תם על טיבו של גט זה של היוצא למלחמות בית דוד ועל תוקפו . דעת רבנו תם, שמדובר על גט גמור, שהיו הלוחמים נותנים לנשותיהם בצנעה למקרה שיאבדו עקבותיהם מה . אך כוונתם הייתה לשוב מן המלחמה בשלום ולשאת שוב את נשותיהם . במלח

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר