מבוא

עמוד:8

רות שנגררו מן הבעילה בדעריות' אף הוא מוקשה, מחמת שרשרת הע שבע לאישה . - הריגת אוריה ולקיחת בת - הראשונה . ובעיקר הנבואית על - יותר מהבנת מעשהו של דוד, מוקשה התגובה האלוהית מעשהו . הפסוק "ויאמר דוד אל נתן חטאתי לה' ויאמר נתן אל דוד גם ה' ד ר חטאתך לא תמות" ( י"ב, יג ) מהלך כצל על כל הגמול שבא על דויהעב כה ) והמלכתו בצו הנביא - בעקבות חטאו . אהבת ה' את שלמה ( שם, כד כז ) מצד אחד, וההשוואה לעקירת המלוכה משאול, מותו - ( מל"א א', יא , עלולים להאפיל בעיני 4 מחיית עמלק - בעקבות חטא אי,ומות כל בניו וליצור תחושה של אי צדק,הקורא על כל מה שלקה דוד בעקבות חטאו . 5 מקראי בכללכלפי השיפוט ה עם שני אלו ננסה להתמודד . נעסוק אף בבעיות אחרות בתוכן הפרשה . ככלל נאמר, שחז"ל ומפרשים רבים התמודדו עם בעיות יט . בדרך כלל מבינים פסוקים - שמ"א כ"ח, יח : שמ"ב ד', ו . ועיין ; שמ"א ל"א, ו : ראה . 4 מחיית עמלק . לדעתנו - אישמותו של שאול ומות בניו היו בשל חטאכקובעיםאלו לה לקב"ה מדין כה קשה על שאול בשל חטאו משמעות הפסוקים שם שונה . וחלי בעמלק . עונש זה לא נזכר בנבואת שמואל עליו בפרק ט"ו . בחלקו האחרון של רמזנו על פתרון פסוקים אלו לדעתנו, ואכמ"ל . ',בין שאול לדוד'בפרק ,המאמר היא ששאול חטא באי הציות לה' ולנביאו,,הדעה הרווחת, בעיקר בקרב הביקורת . 5 למעשה, גדול חטאו של שאולוזה גדול מחטאו של דוד, שחטא בדבר מוסר . וחטאו ח, תשמ"ב, עמ'אנציקלופדיה מקראיתש' אחיטוב, 'שמואל',עיין למשל : מנשוא . המדריך'ובמקומות רבים נוספים . בהמשך דברינו נביא לפני הקורא מובאות מ . 79 ור זה, כדי להדגיש אתבהוצאת משרד החינוך והתרבות ; בחרנו דווקא במק'למורה שמואל לכתה טהסכנה שאנו רואים בהנחלת דעה זו כפשוטה לתלמידים . עיין : . ובעיקר בסיכום שם,34 - 45מדריך למורה, ירושלים תש"מ, עמ',לביה"ס הממלכתי מערכישחור,' ; א 128 - 031מדריך למורה, תשל"ז, עמ',שמואל א . ועיין עוד : 45עמ' . ועוד מקורות רבים מספור . 113 - 511אביב תשמ"א, עמ' - תל,שיעור בתנ"ך שמואל א ,דעת סופרים : הרב ח"ד רבינוביץ,דעה זו חדרה גם לתוככי בית המדרש . ועיין ירושלים תשמ"א, שיעורים מוכנים, עמ' לב . חטא שאול - דעתנו בנושא זה קרובה לדעתו של מו"ר הר"י בן נון במאמרו 'משא אגג . ועיין גם מיכה ו', ח,5, ועיין שם בעיקר בהערה 15מ"ט, עמ'תש,זמגדיםבעמלק', ובנבואות רבות אחרות . לא נוכל להאריך כאן בחטאו של שאול, אך מכל מקום לא ודאי לא בשל כך בלבד . נענש משום שהיה 'איש מוסר' ולא 'צייתן', וּ

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר