שתי "פשלות" מודיעיניות ושני תרגילי הונאה מתוחכמים בספר יהושע

עמוד:54

54 עם 300 לוחמים בלבד, ובעזרת מ ב צ ע ל ו ח מ ה פ ס י כ ו ל ו ג י ת מרשים, הוא מצליח להביס צבא גדול מאוד הרעיון העומד בבסיס תוכניתו ללוחמה הפסיכולוגית הוא לתת תחושה לתושבי יריחו כי מולם עומד כוח ענק ואין להם סיכוי להילחם בו ולנצחו כיבוש יריחו – לוחמה פסיכולוגית מבצע ריגול כושל לפני כיבוש הָעַי גיליון ,96 כסלו תשפ"ד, דצמבר 2023 של בני ישראל, שהצליחו במלחמותיהם עד אז וגרמו לפחד גדול בקרב יושבי הארץ, "וַיֹּאמְרוּ, אֶל - יְהוֹשֻׁעַ, כִּי - נָתַן יְהוָה בְּיָדֵנוּ, אֶת - כָּל - הָאָרֶץ ; וְגַם - נָמֹגוּ כָּל - יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ, מִפָּנֵינוּ" . אומנם לא צריך לזלזל במידע הזה, אבל לא זאת האינפורמציה המצופה ממרגלים . רק כפסע היה בינם ובין לכידתם על ידי אנשי יריחו וחיסולם . הם ניצלו רק בזכות התנדבותה של רחב לסייע להם ותושייתה . . . לאחר שובם של צמד המרגלים, מבין יהושע כי מרכיב מרכזי בלחימה על יריחו צריך להיות פסיכולוגי . יריחו בשלב זה מוקפת חומה, ותושביה יודעים כי בני ישראל מתכננים לכבוש אותה, ולכן היא "סֹגֶרֶת וּמְסֻגֶּרֶת, מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל : אֵין יוֹצֵא, וְאֵין בָּא" . תוכנית המבצע של יהושע מורכבת ממהלכים שמשמעותם הגברת הפחד של תושבי יריחו מפני בני ישראל . הרעיון העומד בבסיס תוכניתו ללוחמה הפסיכולוגית הוא לתת תחושה לתושבי יריחו כי מולם עומד כוח ענק ואין להם סיכוי להילחם בו ולנצחו . הוראותיו של יהושע ברורות מאוד בהקשר זה . במשך שישה ימים מקיפים הכוהנים את חומות העיר שבע פעמים בכל פעם, כשהם נושאים את ארון הקודש ותוקעים בשופרות, "וְהֶחָלוּץ הֹלֵךְ - - לִפְנֵי הַכֹּהֲנִים, תקעו ( תֹּקְעֵי ) הַשּׁוֹפָרוֹת ; וְהַמְאַסֵּף, הֹלֵךְ אַחֲרֵי הָאָרוֹן, הָלוֹךְ, וְתָקוֹעַבַּשּׁוֹפָרוֹת" . הלוחמים צועדים אחריהם ועל פי הנחייתו של יהושע – אינם מריעים . ביום השביעי מקיפים הכוהנים את חומות העיר פעם אחת, ואז, לפי ההנחיה של יהושע, כל הלוחמים הנמצאים איתם מריעים, מה שמביא לנפילת חומת העיר והם כובשים אותה, "וַיְהִי כִשְׁמֹעַ הָעָם אֶת - קוֹל הַשּׁוֹפָר, וַיָּרִיעוּ הָעָם תְּרוּעָה גְדוֹלָה, וַתִּפֹּל הַחוֹמָה תַּחְתֶּיהָוַיַּעַל הָעָם הָעַירָה אִישׁ נֶגְדּוֹ, וַיִּלְכְּדוּ אֶת - ָהָעַיר" . לדעתי, נפילת חומת העיר אינה בהכרח נפילה פיזית . ניתן בהחלט לדמות את נפילתה לדמורליזציה ופחד גדול שנפל על תושבי יריחו, שסברו כי עומד מולם כוח אדיר שאין להם סיכוי נגדו, ולכן הם נכנעו . לא בכדי התנ"ך אינו מתאר את הקרב ביריחו, ואפשר להניח כי העיר נפלה לידי יהושע כפרי בשל אחרי מבצע ההונאה הפסיכולוגי . רחב ה"זונה" זוכה לחסד ועוברת יחד עם בני משפחתה "שיקום", כיאה למי שסייע משמעותית ומנע אסון של נפילת המרגלים, "ואֶת - רָחָב הַזּוֹנָה וְאֶת - בֵּית אָבִיהָוְאֶת - כָּל - אֲשֶׁר - לָהּ, הֶחֱיָה יְהוֹשֻׁעַ, וַתֵּשֶׁב בְּקֶרֶב יִשְׂרָאֵל, עַד הַיּוֹם הַזֶּה" . ובהערת אגב, צריך להזכיר מבצע דומה שאותו ניהל השופט גדעון מול המדיינים, כאשר עם 300 לוחמים בלבד, ובעזרת מבצע לוחמה פסיכולוגית מרשים, הוא מצליח להביס צבא גדול מאוד, "וַיִּתְקְעוּ שְׁלֹשֶׁת הָרָאשִׁים בַּשּׁוֹפָרוֹת, וַיִּשְׁבְּרוּ הַכַּדִּים, וַיַּחֲזִיקוּ בְיַד - שְׂמֹאולָם בַּלַּפִּדִים, וּבְיַד - יְמִינָם הַשּׁוֹפָרוֹת לִתְקוֹעַ ; וַיִּקְרְאוּ, חֶרֶב לַיהוָה וּלְגִדְעון . וַיַּעַמְדוּ אִישׁ תַּחְתָּיו, סָבִיב לַמַּחֲנֶה ; וַיָּרָץ כָּל - הַמַּחֲנֶה וַיָּרִיעוּ, ויניסו ( וַיָּנוּסוּ ) . וַיִּתְקְעוּ, שְׁלֹשׁ - מֵאוֹת הַשּׁוֹפָרוֹת, וַיָּשֶׂם יְהוָה אֵת חֶרֶב אִישׁ בְּרֵעֵהוּ, וּבְכָל - הַמַּחֲנֶה ; וַיָּנָס הַמַּחֲנֶה עַד - בֵּית הַשִּׁטָּה, צְרֵרָתָה - - עַד שְׂפַת - אָבֵל מְחוֹלָה, עַל - טַבָּת" . גם בסיפור כיבוש הָעַי שולח יהושע מרגלים . המרגלים הללו חוזרים ואומרים ליהושע כי הצבא שעומד מולם הוא קטן ואין צורך להפעיל את כל הכוחות כדי לכבוש את העיר – מספיקים 2,000 או 3,000 איש, "וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו אַל - יַעַל כָּל - הָעָם - - כְּאַלְפַּיִם אִישׁ אוֹ כִּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים אִישׁ, יַעֲלוּ וְיַכּוּ אֶת - ָהָעַי ; אַל - תְּיַגַּע - שָׁמָּה, אֶת - כָּל - הָעָם, כִּי מְעַט, הֵמָּה" . יהושע פועל על סמך ההערכה השגויה הזו ונוחל תבוסה קשה שגורמת לדמורליזציה בקרב העם, וַיַּכּוּ מֵהֶם אַנְשֵׁי הָעַי, כִּשְׁלֹשִׁים וְשִׁשָּׁה אִישׁ, וַיִּרְדְּפוּם לִפְנֵי הַשַּׁעַר עַד - הַשְּׁבָרִים, וַיַּכּוּם בַּמּוֹרָד ; וַיִּמַּס לְבַב - הָעָם, וַיְהִי לְמָיִם" . הכתוב אינו מפרט מדוע המרגלים הביאו הערכה מוטעית כזו . ניתן רק להניח שהם עשו עבודה שטחית ביותר, או שתושבי הָעַי חשפו אותם והשתמשו בהם ( כשהם בלדרי מידע משוטים או "מוכפלים" ) למבצע הונאה, שבמסגרתו מסרו במכוון מידע שגוי . ייתכן גם שהמרגלים היו שבויים בחטא היוהרה, עם קונספציה של "אני ואפסי עוד" יהושע בן - נון בכיבוש יריחו ( המקור לא ידוע ) ( depositphotos ( שתי פשלות מודיעיניות בספר יהושע - חיים מנור

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר