הקדמה הפרדוקס כסתירה הנובעת מהנחת יסוד שגויה

עמוד:9

9 פרדוקסים בפסיכואנליזה לאקאניאנית הממשי אלא בעולם של היגדים . בהיגד "חד-קרן עם שתי קרניים" יש פרדוקס משום שהוא מפר את האקסיומה המגדירה מהו חד-קרן, וזאת בעולם שבו חדי-קרן אינם קיימים כלל . לכן הפתרון לפרדוקס הוא קונספטואלי, כלומר שינוי בהנחות היסוד . ויטגנשטיין ראה את המציאות כמשחק שפה, והדבר אִפשר לו לפתור פרדוקסים בדרך של מסמוס הנחות יסוד ; לדבריו בעיות 2 המציאות שבה רואים בעיה, או אינן נפתרות, הן מתמוססות . לצורך העניין פרדוקס, היא משחק אפשרי אחד של השפה, אך אם נעבור למשחק שפה אחר, הפרדוקס יכול להיעלם . במילים אחרות - פתרון של פרדוקס הוא למעשה ביטולו כפרדוקס, ולכן הוא אינו מחייב את הנחת קיומו של סוקרטס גוסס החי בשני העולמות, אלא הוא דורש שנרחיב מעט את העדשה ונבין שאין סתירה, למשל, בין האמת שסוקרטס מת במובן הביולוגי כבר אלפי שנים, אך בהשפעתו על הפילוסופיה המערבית רוחו חיה וקיימת . ניקח את פרדוקס השקרן כדוגמה להנחה שגויה שיוצרת פרדוקס : כאשר הוא אומר "אני משקר", האם הוא משקר או דובר אמת ? אם הוא דובר אמת אז נכון הדבר שהוא משקר, ואם אינו דובר אמת אז הוא דובר אמת . תרשים 1 : אני משקר 2 . לודוויג ויטגנשטיין, חקירות פילוסופיות , תרגום : עדנה אולמן-מרגלית, ירושלים : מאגנס, 1994 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר