פתח דבר

עמוד:14

14 פתח דבר האתגרים שהמשפחה החד-מינית מציבה למודל האדיפלי הואיל והממצאים האמפיריים המצטברים, המעידים כי ילדים הגדלים במשפחות חד-מיניות מתפתחים בצורה תקינה, אינם עולים בקנה אחד עם התחזיות הנגזרות מן התיאוריה האדיפלית, אציע לראות במשפחה החד-מינית מקרה מבחן המספק הזדמנות לשקול מחדש את הנחות היסוד של המודל האדיפלי . דרך יעילה לעשות זאת תהיה לאתר את מאפייני המשפחה החד-מינית המפירים את ההנחות ההטרונורמטיביות המובלעות במודל האדיפלי, ולחקור אותם בשיטתיות . כך כל אחד מחלקיו של ספר זה יידרש לאחד האתגרים שהמשפחה החד-מינית מציבה למודל האדיפלי, ויבחן את השפעותיו באופן אמפירי ואנליטי, מתוך עדויות שנאספו במפגשים עם הורים וילדים ממשפחות חד-מיניות . אילו מאפיינים של המשפחה החד-מינית מאתגרים את ההנחות ההטרונורמטיביות המובלעות במודל האדיפלי ? תחילה יש להגדיר בבהירות את התצורה המשפחתית החד-מינית : הורים מאותו מין המקיימים ביניהם קשר זוגי ומגדלים במשק בית משותף את ילדיהם, שאותם הם הביאו לעולם בסיוע תרומת זרע או תרומת ביצית ופונדקאות, וכך כל ילד קשור ביולוגית רק לאחד מהוריו . הגדרה זו מדגישה את הדמיון בין התצורה המשפחתית החד-מינית למודל המסורתי, שבמסגרתו הורים המקיימים קשר זוגי מגדלים יחד צאצאים במשק בית משותף, ובתוך כך חושפת שלושה מאפיינים המפירים את ההנחות ההטרונורמטיביות המובלעות במודל האדיפלי . המאפיין הראשון הוא עובדת השתייכותם של שני ההורים לאותו מין . כידוע, התיאוריה האדיפלית מניחה שהתפתחות תקינה מחייבת דמויות הוריות משני המינים, וזאת משום שההכרה בהבדל בין המינים עומדת בבסיס ארגון מערכי התשוקה וההזדהות של הילד עם הוריו ( לפלאנש ופונטאליס, 2011 ) . יתר על כן, לפי התיאוריה האמורה, הכרה זו היא שמתניעה מלכתחילה, באמצעות חרדת הסירוס, את המהלך האדיפלי . נשאלת אפוא השאלה אם התפתחותם של ילדים במשפחות חד-מיניות כוללת שלב אדיפלי ; ואם כן, כיצד הילדים מארגנים את מערכי התשוקה וההזדהות שלהם עם הוריהם כאשר אלה אינם נגזרים מהבדל במינם של ההורים . שאלות אלו יעמדו במוקד השער הראשון, "מה להתפתחות האדיפלית ולמין ההורים ? " המאפיין השני הוא אסימטריה ביולוגית המובנית ביחסים המשפחתיים החד-מיניים, כלומר העובדה שבמשפחה החד-מינית הילד קשור ביולוגית רק

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר